pátek 1. ledna 2010

kabinka - kopyto

Badan: budu dělat kopyto na kabinku pro vakuové lisování. potvora bude 80cm dlouhá (výška i šířka max. kolem 20cm). poradíte mi nějaký osvědčený postup podoma zvládnutelný? např. udělat polystyrenové jádro, na které bych v určité vrstvě (třeba 2cm??) nanesl pryskyřici a tu vybrousil a vyleštil. a dal to do lisu buď s tim PS uvnitř (myslím že by to chvilku tepla vydrželo), nebo bez něj ..
pryskyřici např. F23 .. viz. http://www.axson.cz/www/main.php?type=katalog&lang=cz - ale zatím nevím ceny.
- prosím pouze praktické zkušenosti

zami: Můžeš prosím upřesnit výraz "dal to do lisu"? Já to dělám tak, že vybrousím polystyrén, nalaminuji tři vrstvy skelné tkaniny 220g/m2, přebrousím a vytmelím dvosložkovým karosářským tmelem a nakonec to jakoby "poliju" epoxydem 1200. Po vytvrzení brousím do požadované rovinatosti, pak pod vodou do hladka a vyleštím.
Ale nedávám to do lisu. Po ohřátí folie zapnu vysavač a rámeček s folií přitlačím na podkladní desku s kopytem. Na toto ty moje kopyta plně postačují.

náhled náhled náhled náhled náhled

emo:  Prosím Ťa Miloši, daj ešte fotku tej dosky zhora, ale bez kopyta a bez výrobku, či to máš tak, ako si myslím že to máš

zami: Tak to bohužel nemohu vyhovět. Momentálně je tam to kopyto přilepené.
Ale není tam nic k vidění. Pouze otvor pro hadici vysavače. Původně jsem myslel, že budou potřeba odsávací otvory po celé ploše desky, ale ukázalo se, že stačí ta mezera mezi deskou a kopytem, a otvory v pomocných výztuhách z překližky. Ty jsem tam musel dát dodatečně. V těchto místech docházelo k protržení folie.

Badan: tu folii nahříváš horkovzdušnou? jen předem nebo i v průběhu tažení tomu pomáháš? (další ruce navíc) a kabinu (kopyto) máš vlastně ve skutečný velikosti (i bez přesahů) a po tažení to podle okrajů ořízneš jo

zami: Ne, ne. V žádném případě horkovzduškou. Tyto pokusy naprosto ztroskotaly. (Tedy alespoň u mne). Na ten rámeček z dřevěných hranolků připevním folii. (připínáčky) Celé to strčím do trouby a čekám až se folie začne prověšovat. Pak zapnu vysavač a rámeček z folií přitlačím přes kopyto na podkladní desku k těm lištám na desce. Udělá to "CUC" a je hotovo. Ochladím povrch vlhkým hadrem a sundám to. Druhé ruce nepotřebuji. Je pravda, že i když je to známá technologie, trvalo mi dost dlouho, než jsem to doladil a vypadlo mi pár dobrých kabinek.
U Tebe asi bude problém s tou velikostí a nahříváním. Když jsem dělal plexi na kapotáž na motorku. tak jsem si udělal pec z dřevěných desek a vyhříval to vším, co jsem našel doma. Teplotu jsem hlídal lejzrovým teploměrem.
To celkové prohřátí je důležité aby byla možnost průtahu materiálu v celé délce. Jinak se to trhá. 

Bindick: Ahoj, použil jsem tuto metodu. Jediná nevýhoda byla, že teplo působilo i na laminátovou vrtstvu a epoxid. V části kabiny, jakoby se obtiskla strukrura laminátu.

zami: Je třeba mít tu poslední vrstvu (CHS 1200) dostatečně tlustou.

xpetr: K ohřevu používám infra tělíska, ale určitě by vyhověl infrák z panelákové koupelny...,kopyto na PS jednu až dvě vrstvy 14Og/m pak vytmelit třeba sypsi, ale před Vivakem navakuuju jakoukoliv PSH desku. Tu oříznu podle kopyta a hlavně nesundavám.... a pak slouží jako mezivrstva,která zamezí viditelnému otisku tkaniny do Vivaku.Otisk je způsoben různým odvodem tepla ,jak je tkanina proplétaná.Mezivrstva toto spolehlivě odstraní.