úterý 16. října 2007

Ovládání směrovky

timi: jak si myslite, ze se da nejrychleji naucit ovladat smerovka.

JIO: Pro mě mají S+K tu výhodu, že tahám kniply na stejnou stranu a opačně je tahám jen při pokusu o plochou zatáčku. Ale to je jen poznámka věčného začátečníka

timi: U hornoplosniku sem si polehku namixoval do kridelek smerovku a on tu zatacku vykrouzi hezci. Kdyz sem se tohle snazil mixovat rukama, vetsinou letadlo hezky naklonil a smerovkou ho poslal pekne dolu Mozna sem mel nastavene moc velke vychylky a proste rukama ty tri ovladaci prvky spravne. Tak sem letal bud na kridelka a nebo na smerovku.
U stredoplosniku jen na smerovku letat nejde. Tak s tim proste zatim zapasim. Ale uz nepadam No radeji nebudu vymyslet ty sve teorie proc mi to nejde a pujdu to prakticky procvicovat.

maximig: letadlo hezky naklonil a smerovkou ho poslal pekne dolu
Netuším s čím lítáš, ale když letadlo uvedeš do zatáčky, vracíš směrovku do neutrálu?

timi: Mam doma postaveny hornoplosnik s kridelky. Ten se naklani dosti spatne jen na kridelka. Prisuzuji to tomu, ze ma diky vysokemu trupu teziste hodne nizko. Skoro lepe zataci na smerovku. Tak Jsem mu namixoval do kridelek troch smeru. Letadlo uvedu do naklonu kridelky a po celou dobu zatacky je v nem namixovana smerovka. Lepe zatoci. Nebo jsem se ucil letat jen levou rukou smerovka + vyskovka a pravou ovladal pouze plyn. Pokud jsem rucne pridaval do kridelek trosku smerovky, tak po celou dobu pruletu zatackou. Je to spatne? Pri automatickem mixovani to taky dela?

Pak mam jeste hornoplosnik Miracle (takovej houbolet). Tam nemixuji automaticky nic. A smerovku se snazil pouzivat pri korekcich smeru jen pri pristani. Ne tedy moc uspesne. Porad se mi ta leva ruka vice plete. Pri pruletu zatackou sem ji taky zkousel pridavat ke kridelkum a to po celou dobu. Ale nebyl sem schopny ty tri veci poradne zesynchronizovat. Ale rikam si, jestli to neni uplne zbytecny. Vzdy kdyz se letadlo hodne nakloni (teoreticky az kolmo k zemi) a hrabne se do smerovky tak je to jako nozovy let do zeme. Pokud se nakloni jen mene tak to s ni snad lip zatoci. Tak me napada jestli k zataceni neni uplne zbytecna? Kdyz se nedela zatacka naplocho.


Johny: Zkus k tomu přistupovat jinak: stále zatáčíš jen křidélky a výškovkou, to už umíš bez problémů. A při tom zkus přidávat směrovku a sleduj sklon trupu vůči dráze letu. A zkoušej dávat té směrovky jednou víc, jednou míň a uvidíš, jaký to má vliv - samozřejmě to bude u každého eroplánu jiné

maximig: hodne nakloni (teoreticky az kolmo k zemi) a hrabne se do smerovky - tomu se říká křížení kormidel, směrovka funguje jako výškovka.

nakloni jen mene - katolická zatáčka

jestli k zataceni neni uplne zbytecna - Tou směrovkou se opravuje skluzová anebo výkluzová zatáčka(samozřejmě lze použít i křidýlka). Směrovkou přinutíš letadlo jít do zatáčky, protože jinak má tendenci držet směr. Některý se musí doslova nakopnout. Ale tohle platí zejména u větších a těžších modelů.

Jinak když tu směrovku nepoužiješ, taky se nic nestana. Janom to nevypadá zas až tolik esteticky.

Zkus si nacvičit souhlasný pohyb rukou na S a Kř. Oboje do prava a zpět, do leva a ...... Je to jenom o cviku.