středa 26. dubna 2023

Kalibrace multimetru

Igor659: Čím více mám různých měřáků nabíječek a zdrojů tím větší problém, co ukazuje správně. Není to problém stability, odchylky jsou téměř stejné, ale nevím, co je dobře. Některé voltmetry se dají i doladit trimrem, jenže nemám to s čím srovnat. Zvažoval jsem zbastlit jednoduchý napěťový normál s TL431 třeba 10V, ale i ten bych musel někde nastavit a to nemám kde. Nechci vydat mnoho peněz za značkové přístroje. Stačilo by mi jeden domácí měřák nastavit na solidní přesnost třeba na rozsahu 20V.

jag42: Třeba tohle ?
https://cz.mouser.com/ProductDetail/Tex ... 8Z8A%3D%3D

0,05 procenta by mělo stačit.

Igor659: Děkuji jag42 za dobrý tip na napěťovou referenci podle mých představ. Jen Mouser asi není na nákup drobností vhodný. Za dopravu chtěli 500 Kč. Našel jsem něco podobného na TME.
LM4040BIZ-10.0NOPB 10V; ±0.2%; TO92; 15mA Toto považuji za optimální obvod pro moje potřeby za 39 Kč.

Ivoš: Jen pro jistotu: pomocí referenčního zdroje si zkalibruješ jen jeden rozsah ss napětí. Vyšší napětí vůbec, pro nižší můžeš vyrábět děliče, ale už se projeví nejistota daná kvalitou odporů, budeš muset uvažovat i vnitřní odpory zdroje a kontrolovaného měřidla. Střídavá napětí a proudy pochopitelně nepůjdou kalibrovat vůbec.Pokud chceš o svém přístroji vědět po metrologické stránce více, nezbývá než se opravdu obrátit na kalibrační laboratoř a nemusí být nutně akreditovaná. Akreditace znamená (zjednodušeně), že KL splňuje požadavky ČSN ISO/IEC 17025 a je také akreditována podle této normy. Ale každá KL musí mít navázány svoje měřicí přístroje/kalibrátory přímo nebo nepřímo na národní nebo mezinárodní standardy.
Pokud by ses opravdu rozhodl nechat si přístroj zkalibrovat v KL, uveď v objednávce veličiny a rozsahy ve kterých chceš přístroj kalibrovat, dá se tím ušetřit dost peněz (úplná kalibrace multimetru "z Lídlu" bude stát výrazně více než přístroj).
Dále mě napadá: pokud KL zjití, že je kontrolovaný přístroj mimo třídu (je "ujetý"), v drtivé většině případů s tím nic neudělá, tedy nedojustuje přístroj - to platí především pro pro levné přístroje. Samozřejmě je možnost si v tomto případě nechat udělat měření na více hodnotách a vypracovat si korekční křivku. Jenže více měřených hodnot = více peněz za kalibraci.

Igor659: Děkuji všem. Nepotřebuji zkalibrovat celý měřák, stačí mi vědět, který ukazuje v přijatelné přesnosti na rozsahu 20V DC a snad i 200V DC, nebo to doladit. Abych mohl kontrolovat LiPo baterie a nabíječky, jestli některá baterkám neubližuje. Taky když nastavím měření v modelu, aby to ukazovalo dobře. Na základě toho končím let, aby baterka nestrádala. Mám několik měřáků, zdrojů a nabíječek a každý ukazuje něco jiného. Na tohle mi určitě bude stačit "etalon" 10V se kterým si udělám pořádek. Budu vědět na co se dá spolehnout a co je trochu ujeté a případně to doladit, pokud to půjde.

Dnes mi došel LM4040BIZ-10.0NOPB 10V; ±0.2%; TO92; 15mA z TME za 37,- Kč. Nabastlil jsem jednoduchý přípravek a první ověření dvou nejpoužívanějších měřáků dopadlo podle očekávání. Levný, ( asi 150,-) starý a částečně rozbitý měří dobře. Novější a dražší ( asi 390,-) .... Posuďte sami. Koupil jsem ho tehdy, že je údajně přesnější. Snad půjde dostavit, má uvnitř dva trimry, ale zatím jsem to nevyzkoušel. Konečně mám představu, co funguje pro mé potřeby použitelně. To ostatní se pokusím doladit.
Pro ty, kteří příliš do elektroniky nepronikli, funguje to jako přesná Zenerova dioda. Stačí dát do napájení omezovací odpor a můžeš měřit.





jio: Mám měřidlo MAS830L stejné cenové kategorie (zábavná je v tabulce udávaná přesnost), které vypadá na první pohled dost podobně. Podstatné ale je, že "měří" v závislosti na stavu interní 9V baterie. Když je nová, tak to oproti UNI-T UT70B na rozsahu 20V lže asi o 0,1V a když už je vybitá (nic to, že je vybitá nesignalizuje) už lže o 0,5V a když baterka spadne na cca 7V, tak už to "měří" mimo o 1 volt. To vše bez jakékoliv signalizace o vybití baterky. Takže ho používám jen jako zkoušečku.

Pokud to funguje, jak píšeš, tak je to dobrá pomůcka. Můžeš k tomu dát nějakou fotku, jak to máš zapojené/udělané?
Pak by to mohlo fungovat jako kontrolka, jestli je už vnitřní 9V baterka v háji.

Igor359: Druhý multimetr jsem doladil pomocí vnitřního trimru, snad mu to vydrží. Kontroloval jsem hodnotu po výměně baterek, které už měly pod 1,5V. (3xAAA) Stav se naprosto nezměnil, tak to asi bude OK. Přidávám fotky provedení a schema, kde LM4040 je nakreslen jako shora, aby to bylo jasné. Na netu lze najít i nesprávné zapojení. Důležité je + uprostřed jako u servokonektoru. Třetí noha je nezapojená. Ledka na přípravku pouze signalizuje napájení. Závrtné očko slouží k zavěšení na lištu s háčky, kde věším všechny drobné věci.