sobota 4. ledna 2020

Barvení vliesu

Kaczka: Přes vánoce jsem bojoval s barvením Vliesu. Snažil jsem se potlačit průhlednost, ale dost jsem si ztížil potahování.

jeremi: U Vliesu, aspoň u toho, co jsem měl já, byl problém ta jeho nerovnoměrná hustota (či jak to napsat) a při barvení mi to dělalo nepěkné mapy.

Dedek: Čím to barvíte? Tinkturou?

Bayeux: Jen k barvení vliesu, jestli mohu za sebe: barvím též na skle, ale ne houbičkou (šmouhy, vrstvy, překryty, schnutí za pochodu). Ideální je velurový váleček, případně ještě před sundáním ze skla a pověšením to přejedu suchým molitanovým válečkem, bez tlaku (srazit bubliny a jakoby zaválcovat barvu).
Neříkám že je to můj patent (napsáno bylo mnoho) a že TO umím, ale kolegové z klubu říkají, že prej docela joo

(pár mých historiků, plochy jsou barvený vlies tónovačkami Kittfort Colorline, mám je nejraději - byť jsou i jiných značek a jde to jimi též...)
terracotta https://ohlsson.rajce.idnes.cz/Model_Hobby_2016/#DSCN2292.jpg
okrová https://ohlsson.rajce.idnes.cz/Model_Hobby_2016/#P1110612.jpg
žlutá https://ohlsson.rajce.idnes.cz/Melnik_MCR_2017/#DSCN3124.jpg

Kaczka: Nechtěl jsem to potahovat folií a nechtěl jsem to lakovat barvou protože v případě oprav drobných děr to je pakárna. Tak jsem ten vlies obarvil 2x. Dost se tím potlačila průsvitnost, ale stal se z toho takový plech. Špatně se to vypíná a pouští to barvu při lakování.

radimm: Taky používám velurový váleček a je důležité válečkovat s rovnoměrnou vlhkostí a tak nějak do polosucha, či jak bych to nazval, povrch nesmí mít ani náznak bublinek či minikráterů. Sejmu ze skla a zavěsím volně do prostoru. Potahování je bez potíží, obecně s vliesem potahuji rád, je to jednoduché a málem se to - po nějakém nácviku - nedá pokazit.

Finální lak po vypnutí teplem a aspoň 3x napínacím lakem (origi Aeronaut) aplikuji opět velurovým válečkem velmi tenkou vrstvu mírně naředěným Polyurexem. Nerozmazává barvu, neflekatí, odolává palivu metyl i éter, lze ho dobře čistit. Na SWAMI jsem ho neměl, dal jsem tam vrchní lak zapon a je to k ničemu. Však je to na fotkách vidět. Polyurex je správná cesta.

Arny: Moje zkušenosti s Vliesem a jeho barvení. Já jsem Vlies barvil po RUBU na skleněné desce tónovací barvou vodou ředitelnou. Barvu jsem nanášel obyčejným molitanovým válečkem. Potažení modelu lepícím lakem za pomoci žehličky je bez problémů. Potom po vypnutí žehličkou, lakováno lesklým bezbarvým nitro C-1037


jyrry: Pokračuju (pomalu, ale snad jistě ve stavbě 950mm pindíka, aktuálně mám potažený (barvený vlies, disperze, žehlička) vršek:


Martin_HU: yrry, trochu z jiného soudku, vidím, že používáš obarvený Vlies, čím ho barvíš? Já používám tekuté tónovací barvy Primalex, mají bezva odstíny, dobře barví, jen trochu zápasím při lakování s tím, že barvy pouští, speciálně u tmavých barev - červená ap. je to masakr a je problém při lakování neobarvit i sousední světlejší odstím ...


jyrry: Ahoj, taky Primalexem, ale zatím jsem nedělal barevné kombinace. Dík za upozornění, dám si na to pozor při lakování.
Budu lakovat vodou ředitelným polyuretanem, ten to třeba nabude narušovat jako by to narušil klasický nitrolak.
Vypnuté mi to přijde dostatečně od žehličky, proto napínací lak nepoužiju.