Aldik: Ahoj, chtěl bych se zeptat, zdali ještě používáte pro pohon Ni-Cd
akumulátory? Po nafouknutí jedné Li-Pol sady a odepsání druhého po
relativně banální havárii (roztrhla se krycí fólie, 1 článek je trochu
pomačkaný, přiznám se, že mám obavu jej dále používat ) uvažuji o
návratu k Ni-Cd. Provozuji relativně nenáročné modely, takže by mě
stačily sady 1300 a 2500 mAh, takže kapacitně problém nevidím, rozdíl
hmotnosti je pro mě zanedbatelný. Trochu jsem se porozhlédl po webu,
dají se stále koupit, a když si vzpomenu, jakou měly výdrž apod. tak by
to pro mě možná bylo řešení.
HavelAircraft: To je důvod proč používám li-on.
Létám aircombat kde jsou havárie na
denním pořádku. Běžný problém s li-pol je deformace při havárii. takže
co velká havárie to vyhozené baterky. Nafukování mě nikdy tolik
netrápilo,ale běžná životnost 10 bojových letů je problém.
Li-on mám sady už 2 sezony a několik havárií. zatím jsem nevyhodil jedinou baterku na poškození článků.
Ni-cd je cesta zpět. jsou těžké a mají relativně malou životnost.
...
bida: říkat že Nicd,zejména pohonné jsou již za zenitem,no jak myslíte,několik faktů:
nicd
mechanická odolnost nejvyšší
lze je vybít až do vypnutí regulátorem s potřebným nastavením.
nabíjet lze až 5C
vybíjet lze až 100C
životnost vysoká běžně 5-8 let (při používání modelářem který létá neskladuje)
poněkud vyšší váha rozuměj nízká hustota energie
Life A123 26650 2300-2500mah
mechanická odolnost mizerná,většinou se při nárazu zdeformuje tak že dojde k protržení bezpečnostnho zápichu na plusu.
daň za hliníkové tělo.
vybíjet
je možné raději jen na kapacitu než na napětí bez větších znalostí
problematiky.Takže na vypnutí regulátorem bych raději zapoměl.
nabíjet lze až 7C
vybíjet lze až 30C
životnost vysoká běžně 4-8 let,záleží na způsobu používání,řekněme že vydrží i slušné hovadiny zejména eletrické.
při nabíjení je potřeba balancovat
Li-ion 18650 vysokoproudová generace.
mechanická odolnost výborná
vybíjet
je možné na kapacitu,sem tam zvládne i vybíjení na regulátor,některé
modely aku umí fungovat i v rukách neznalců k plné spokojenosti,boužel
toto téma je na samostatný článek.
nabíjet lze do 3C
vybíjet dle typu 7-12CC(ale životnost jde rychle dolů,není to tak tvrdé jako Nicd)
životnost střední až vysoká dle chování uživatele 2-4 roky.
při nabíjení není potřeba balancovat
všechny uvedené aku mají tlakové pojistky,to znamená že u nich není takové nebezpečí ošklivostí které umí Li-pol.
všechny informace jsou velice zjednodušeny.
dodnes
je Nicd nejspolehlivější aku,je potřeba si také uvědomit že 90% modelů
mezi starší generací je stavěno právě na tuto chemii,jinak je problém
je dovážit...je jasné že řešení jsou ..ale to už je na každém..
novfra: Ještě bych se chvilku zastavil u nabíjení.
NiCd se moc nelíbí
nabíjení pevně nastaveným proudem, pokud je vyšší, než jsou akumulátory
schopné uložit. Pak to jsou jen kamínka. Na automatiku běžně nastavuji
10A a baterky fungují.
Nevím jak které nabíječky, ale na NiCd mají
nejlepší automatiku asi Schulze, nejlépe starý soft, novější už byly na
NiCd "moc hodné" a nepoužívaly tak vysoké proudy. TEMA ta je bez řečí,
ta funguje také dokonale. Možná ještě nějaké další nabíječky mají dobrý
auto režim, ale neznám je.
Dám sem dva grafy, první baterky SCR jsou
v době pořízení grafu asi 4 roky staré, druhé úplně nové, pouze
naformované. A můžete se představit, co by se těmi druhými dělo při
nabíjení pevně nastaveným proudem třeba 6A.
Z NiCd stojí pro pohon za zmínku už jen 1700SCR ve velikosti SC a pokud
je potřeba 4/5SC, tak 1250SCRL. Ale s kdysi legendárními "tisícovkami"
se to srovnávat nedá. Stejné je to u 4/5 1700. Jediná výhoda je, že 8čl
z SC a 10čl z 4/5SC je stejně velký a stejně těžký.
Nějaké jiné baterky, třeba 1,3 1,5 2,0 2,4 2,5Ah ani nemá cenu zmiňovat. Škoda peněz, škoda práce.....