sobota 19. března 2022

Postup při úpravě (seříznutí špice) klasického laminátového trupu větroně

Sagitt62: Jaký je,pantátové,správný postup při úpravě (seříznutí špice) klasického laminátového trupu větroně pro elektropohon? Potažmo pak při vyúhlování motorové přepážky? U zatím jediného trupu,který jsem upravoval jsem zvolil „metodu střelnou“ – střelil jsem od pasu a ono to náhodou prošlo… Tentokrát bych rád postupoval sofistikovaněji.Takže:
-zjistím kam až můžu do špice „narvat“ zamýšlený motor,změřím ⌀ v místě řezu
- zvolím odpovídající průměr kužele pro sklopku
- upravím motorovou přepážku aby byla cca 5mm „utopená“ pod zamýšleným řezem
- spáchám šablonu pro označení řezu
A dále jsem v …pryč,protože netuším čeho se chytnout pro vyúhlování přepážky/vedení řezu- trup je nádherně oblej a aerodynamickej,tudíž nemá jedinou rovinu od které bych se odpíchl.
Napadlo mě chytnout se lože výškovky (T-ocasky),trup nějak ukotvit do rovin podle vodováhy… Ale zase je to nalevačku,protože výškovka má souměrný profil a lože netvoří osu profilu. Lože křídla má očividně nějaký kladný úhel náběhu,fuj –seřízení ,takže tudy taky cesta nevede. A na problém vyúhlování narazím i kdybych špici trupu seřízl „tak ňák kolmo“ s tím,že čelo dobrousím po vlepení vyúhlované přepážky.
A fčííl babo raď. Vlastně pantátové…
Podotýkám,že špice trupu má kruhový průřez,být to elipsa či obdobný patvar můžu si rovnou sbalit špagát a jít se střelit do rybníka…

Miro_V: No , spravne namerat rovinu trupu je celkom problem , zvlast pri plavajucej vyskovke pripadne ked vyskovka/kridlo nie su v rovine (co casto nebyvaju).
Mozem ti skratene napisat ako som to robil ja , ale netvrdim ze je to najlepsi sposob.:

1. Na kridle si odhadnem a oznacim (pri koreni kridla) zaciatok a koniec tetivy profilu - na odtokovej hrany byva v strede , na nabezke byva mierne pod stredom odtokovky , neviem to tak vysvetlit ale pomoct ti to odhadnut mozu programy typu Airfoil (kreslenie a tlac profilu) ktore to zobrazuju , odporucam aj nejaku odbornu literaturu o profiloch - staci nieco zjednodusene z netu, napr.:
http://www.slavetind.cz/stavba/konstrukce/kridlo/Profil_kridla.aspx

2. Polozim si trup s namontovanym kridlom na rovnu !!! podlozku a vypodlozim tak aby bol v letovej polohe - nabezna hrana - oznaceny bod - vyssie o 1-3 stupne oproti bodu na odtokovke. Zjednodusene - predna strana kridla (nabezka) mierne vyssie nez zadna.
Uhol si volim odhadom - tak 1-3 stupne . Menej (0-1st.) som daval na akrobata ale tie zhruba 2 stupne na vetron ci motorak hornoplosnik.
Kolko to robi v milimetroch treba vypocitat podla hlbky kridla a uhlu ktory si si zvolil - najrychlejsie je pouzit kalkulacku z netu - vypocet pravouhleho trojuholnika / phytagorova veta.

3. Na motorovu prepazku (najlepsie az ponasunuti do trupu) si namontujem pripravok na meranie , ten sa pritiahne na prepazku a pomocou neho dokazes namerat aky uhol ma oproti podlozke.
Ja som si vysustruzil len taky jednoduchy - z gulatiny priemer asi 30mm som nechal par mm (aby bolo rovne celo) a zvyrok osustruzil na priemer napr.mm , na nom zavit. Maticou sa to dotiahne na prepazku a mas "tycku" ktora je kolmo na prepazku a da sa merat.
Ako nudzovka - zavitova tyc. Ale zavity s maticami - bez osustruzeneho cela - uplne dokonale rovinu nedrzia, ale ked nie je nic ine tak posluzi.
Niekto si miesto pripravku ci zavitovej tyce montuje rovno motor a od neho nameriava - mne to s nim moc neslo...

4. Vyskusam si nasucho ci to vsetko pasuje ,potom si natriem trup epoxidom v mieste lepenie , ako aj hrany motorovej prepazky a snazim sa ustavit (a upevnit) v spravnej polohe.
Meriam oproti podlozke - letovej polohe a zvislemu stredu trupu (pravo/lavy)
Uhol nastavenia prepazky-motoru som daval :
--- minus 2-3 stupne dolu (aby os motoru - vrtule) mierila mierne dolu.
--- a 2-3 stupne doprava (pri pohlade z pilotovych oci) - vyrovnava to reakcny moment vrtule. Pri vacsich ci tazsich vrtuliach sa dava mierne viac , pri mensich menej , nejake tabulky na to asi neexistuju , nejake vypocty by sa mozno nasli ale nehladal som, robim odhadom.

5. Priebezne merat az do zatuhnutia epoxydu - rado sa to pohne :-). Pouzivam 30min.epoxy alebo pomalsi , podla toho co mam doma.

Mimochodom - trup zrezavam az po namerani (bod 2) a odhadnuti uhlov naklonu mot.prepazky tak aby bol zrezany trup v rovine s kuzelom. Po zrezani bod 2. zopakujem.
Pripadne zrezem menej a potom po zalepeni prepazky a namontovani motoru/vrtule doladim.


Snad som na nic nezabudol ale ak ano tak sa ospravedlnujem.
Ber to prosim tak ze sa tym nezivim ale som len amater a preto ten amatersky postup a opis ;-)

Edit: Pri malych trupoch si skontroluj ci ti tam (pri zvolenych uhloch motorovej prepazky) ten motor vojde , niekedy sa trupy robia take uzke ze motor vojde len do roviny a naklon nie je mozny !!! Motor sa nesmie po namontovani dotykat trupu , pri modernych motoroch sa vacsinou plast motora toci - obezky.Teda ak nemas oplastenu obezku , tam je mozne motor opriet .
A casto tam este zavadzaju kable k motoru , chce to trochu laborovania , cim vacsi trup vnutri tym menej starosti.

Edit2: Este ma napadlo , tie uhly naklonu motoru kludne pokukaj na planikoch roznych modelov (najlepsie podobneho typu lietadla) aby ti to trochu ulahcilo tie odhady.
Po zalete je mozne este vypodlozit motor podla potreby co sa casto robi ale idealne je trafit sa na prvy krat - zvlast na vetroni s kuzelom sklopky je vypodlozenie vidiet - medzera medzi trupom a kuzelom nie je rovnaka po celom obvode.
Na "motorakoch" je to skoro jedno - tam si to nikto nevsimne a ani trup casto nebyva stavany tak ze je vrtulovy kuzel hned pri trupe.

Kuta33: Na ty podložky jsem viděl krásně jednoduchý trik na facebooku. Zepředu skrz motorovou přepážku místo šroubků protáhnout kousky závitové tyče nebo čehokoliv dostatečně dlouhého se závitem na konci, v trupu (v kabině) si pak v klidu navléknout potřebné podložky, na pár závitů chytit motor, vtáhnout ho na místo a v klidu si pak tyče po jedné prohodit za šroubky.

VTjr: Ja jsem ty podložky lepil sekunďakem na patky motoru. Připadné jeji odebrání šlo lehce nožem.

milos.m: Když stavím model elektro větroně s laminátovým trupem , tak postupuji následovně. Trup si ,co nejpřesněji vyfotografuji a fotku uložím do programu ve kterém své modely kreslím. V mém případě se jedná o Corel. Trup si v počítači upravím na skutečné rozměry a celý model, který chci na daný trup stavět, si nakreslím. Tím mám na trupu přesně definovány všechny potřebné úhly. Podle kuželu, který chci použit odříznu špici trupu. Motorovou přepážku přišroubuji na dlouhý šroub , zpravidla M5, který přečnívá přepážku o cca 5-10 cm. Dá se použit kousek závitové tyče + matice. Přepážku nasunu do trupu, usadím a pomoci šroubu na kterém je přepážka upevněna, doladím její vyosení, podle podkladů z výkresu. Celá operace je z mého pohledu velmi jednoduchá, přirozeně , za předpokladu, že modely, které stavíte si i sami kreslíte.

TomasC: Pokusím se také přispět postupem...
Na závodních modelech potřebuji zkrátit špičku, protože výrobce používá kužel 30mm, ale já mám vrtule 36mm.

A protože je to více než jeden trup, tak se vyplatí udělat přípravky. Taky bych rád, aby byly všechny modely stejné.. :-)




Začínám tím, že si na dlouhou hřídel (struna graupner 5mm) namontuji "vytištěný" motor a na něj motorovou přepážku. Tisk je dvoudílný, z ABS (aby šel případně rozpustit).





Pro zarovnání trupu mám kousek dřeva, do kterého je ve stojanové vrtačce (doufám, že kolmo) vyvrtaný otvor na hřídel. Jako brusivo používám mřížku na sádrokartony 80. Stačí kousek.




Od oka, ale s potřebným přídavkem odříznu předek trupu. Do trupu "zarazím" zevnitř motorovou přepážku a daleko uvnitř trupu rozepřu do stran a o spodek. Zde je asi vhodná chvíle udělat vyosení. Já mám vyoseno stranově rovně, nepatrně potlačeno. Nějak jsem k tomu časem dospěl...




Otáčením špalíku s brusnou mřížkou zarovnám čelo trupu. Kontroluji přiložením kužele v kterém mám průběžnou díru.




Vytištěný motor naseparuji, trup a přepážku odmastím a lepím UHU 300. Je vhodné myslet na správnou pozici otvorů v přepážce, aby vyšly správně dráty od motoru.
Následně vyřežu chladící a nabíjecí otvory.