pátek 28. ledna 2022

Jak lepit torzní skříň

Ivo Kulich: Na dotaz jednoho modeláře, jak lepím torzní skříň, jsem nafotil pár fotek a trochu to popíšu. Nerad používám špedlíky, raději mám svorky. Vše lepím na rovné podložce, já používám sklo. U tohoto modelu lepím na můstkách nejprve horní a pak dolní část potahu. Disperzní lepidlo nanesu na náběžku, na hranu potahu, která má být přilepena k nosníku a pak na žebra ale jen cca 4mm od nosníku k náběžce. Křídlo si zatížím aby bylo rovné. Střední vteřiňák nanesu na žebra k nosníku. Na to jsem si udělal tu mezeru 4mm. Pak už jen přiložím potah k nosníku a pomocným nosníkem rukama přitlačím. Počkám tak munutu až dvě a pak postupně od prostředka začnu potah ohýbat a přitlačovat a zajistím na každém žebru svorkou přes nosník. Nejprve jedu ob žebro, pak dojde i na ostatní. Na horním nosníku mám nalepený smirkový papír aby mi nesklouzávaly svorky. Spodní potah lepím stejně, jen si odříznu přední část můstků. Někdy, když je balza tvrdší a špatně se ohýbá, pomáhám si ještě jednou lištou, viz. foto spodního potahu. Aby se křídlo nekroutilo, je důležité to nechat důkladně zaschnout a nechávám to tak 24 hodin zatížené. Ještě doplním, že ve stavebnici jsou vypálené šablony z balzy 5mm, které kopírují horní část profilu. Pro lepení spodního potahu je tedy možné křídlo obrátit a pak lepit na těchto šablonách, které stejně jako můstky zajistí rovný střed a správné překroucení uší.