pondělí 20. prosince 2021

Polyuretanové lepidla (lepení elaporu)

Celeron: Potřebuju slepit hodně velký plochy elaporu a mám obavu, že to nestihnu středním vteřiňákem ani pomalejším styrem namatlat a začne mi to reagovat. Tak chci zkusit PU-čko. Jenže Purex je hnědej a pokud by vytekl v pohledovým spoji, zůstane tam flek protože nejde dokonale bez ředidla vyčistit. Jenže ředidlo žere elapor. Prý to jde i lakovým benzínem ale ten u nás nikde nemají.
Chtělo by to transparentní PU-čko. Nevím, co mají v modelářských prodejnách mimo Purexu. U nás v železářství toho moc od Soudalu nemají, spíš vedou DenBraven. Ten má pouze jedinný transparentní "Konstrukční lepidlo" v katruši.
Koukal jsem co Soudal dělá a našel:
60A - D4, vysocepevnostní, vysocepěnící, 15 minut a transparentní.
66A - D4, klasika snad je to standard Purex, hnědý
40P - D4, 15 min, o barvě nepíšou
45P - D4, 30 min, o barvě nepíšou
Purocol - vytlačovací kartuš, D4, transparent
Měl jste někdo v ruce tu 60A, Purocol a nebo DenBraven? Nikdy mě to v regálu neupoutalo a nedělal jsem s tím. U tý 60A mám obavu, jestli nebude moc pěnit a Purocol jestli zase v tý kartuši hodně brzo neztvrdne. I když možná ne, když v tý kartuši není žádnej vzduch jako ve flaškách se kterým se tam dostává vlhkost.
Existuje ještě něco jinýho transparentního, čím by se dal elapor lepit? Epoxydem a disperkou to nejde.
A jet 70 km k Wasserftákovi pro Zacki elapor se mi tedy moc nechce.

vitaa: Transparentní Pattex - chemoprén na vodovzdorné spoje jsi nezkoušel ?,myslím,že elapor je na bázi epp,tak by to mohlo fungovat..,(dá se koupit i v Kauflandu)
Nedávno jsem lepil větší plochy z epp i klasickým UHUpor..

Celeron: Patex-chemoprén transparentní nedoporučují na polystyrén. Mám obavu, jestli by to elapor neleptalo. UhuPor používám ale nemám s ním moc velký zkušenosti na lepení velkých ploch. Přijde mi dlouho po slepení takovej "gumovej", nevyschlej. Lepit s ním kontaktně (namazat obě plochy a nechat zaschnout a přimáčknout) mám trochu obavu, že kdyby se nepovedlo spasování dílů napoprvé, tak už to neopravím.

vitaa: Ten UHU se po určitou dobu chová jako "samolepka",(než vyzraje) i když se to nezdá,tak se nechá chyba opravit,jestli je to elapor,jako používá třeba Multiplex ve svých stavebnicích,tak bych se toho nebál..

bida: 40 i 45 je hnědý,při lepení velkých poch se používá 66A a kouzlo ve správném dávkování je roztírat lepidlo starým kusem pilového listu v délce cca 100mm aby při tlaku list nepružil,to zajistí dostatečné množství na slepení ale malé na vytečení,apropo je dobné lepené plochy zdrsnit zejména pokud jsou řezané horkým drátem.

Celeron: Dík za barvy 40 a 45.

jyrry: Divné, v jedné nejmenované modelářské firmě jsme roztírali hladkou stěrkou téměř do ztracena a ráno jsme našli lepidlo vypěněné dirkami po špendlíkách nebo i spárami v dýze. Tou pilkou mi to přijde strašně moc.

BeneFitmodel: Když jsou tu obavy z naleptání, jenom technická poznámka.Pokud platí Elapor = EPP tj. ExpandovanýPolyPropylen a PP je PolyPropylén, pak rozhodně doporučuji prostudovat technický list použitého lepidla, třeba pro Soudal 66A http://www.soudal.cz/force_download/701
píšou toto:
"Není vhodné na PE a PP."

jyrry: Ano. Píšou. Ale ne proto že by to lepidlo sežralo PE či PP. Je to proto, že na hladkých plochách těchto materiálů nedrží skoro žádné běžné lepidlo.Co se týká "rozpouštění" či "naleptání" PP, pověřil jsem kdysi dceru když studovala na VŠCHT aby se pozeptala čímže jako tento materiál rozpustit. Odpověď byla ano, lze, v autoklávu za vysokých teplot a ve směsi silných kyselin...

edit: mimochodem, z PP jsou nádoby (hoboky) na uchovávání i silných kyselin - sírová, dusičná, chlorovodíková... proč asi z PP?

Celeron: Nojo, jenže PE je polyetylén a ten se snad nedá lepit skoro ničím, jen svařovat teplem. PP je polypropylén a ten je na tom s lepením podobně jako PE. Obojí jde obtížně slepit jen spejšl vteřiňáky a povrchy musí být postříkaný aktivátorem, který je ale jinej než ty, co známe z modelařiny. Trochu se to dá lepit tavkou, což je taky polyetylén. 
Kdysi mě technik z Plastimatu Libáň poradil fintu jak zjišťovat slepitelnost plastu když nevíme, co to je za plast. Plast se vyleští hadrem a kápne se na něj voda. Pokud se dělají vodní kuličky, nejde to lepit. Pokud se voda rozleje do velkého plochého lívance, je plast slepitelný.
U eleporu jsem našel že je lepitelnej vteřiňákama, PU-čkama, Styrolepem, UhuPorem a LA-tmelem. Nejde lepit epoxydy, disperzí a rozpouštědlovejma lepidlama na bázi toluenu a acetonu.


corsair: s tou kapkovou metodou je to dobře známé, ale jsou i jiné https://www.lepidla.cz/clanky/lepeni-plastu