pondělí 23. srpna 2021

Jak nastartovat MVVS 1,5D

f4u: Ahoj, když už je řeč o tomhle motorku, nemá někdo návod, nebo doporučení jak toho parchanta startovat aby to nebylo vždycky takový utrpení? Mám jednoho už asi 25 let, má naběháno tak max. hodinu a nikdy neletěl. To se musí změnit, ale to starování je fakt opruz. Nepamatuju si kolik má být natavena komprese, vím že se má dát píst do horní úvratě pak utáhnout kličku a pak jí povolit o nějakej kus ale už nevím o kolik. To je vždycky půlhodina startování než to začne něco dělat... hrůza.

JardaRůžička: Když startuju neznámý detoňák, nejdřív povolím (hodně) kompresi. Pak protáčím a před každým dalším protočením utáhnu o půl otáčky a zase o čtvrt povolím - to proto, aby nebouchnul moc natvrdo při prvním zapálení, kdyby náhodou byl moc bohatý. Dá se to dělat velmi rychle, když to trochu natrénuješ. Až poprvé blafne, zpravidla nechytne, právě kvůli tomu povolování protipístu - ten odskočí zpět a nic se nepoškodí, kdyby měl moc paliva. Ale upozorní Tě to, že "už to bude". Takže zvýšíš pozornost na prsty a při stejném dalším postupu to obvykle během několika málo dalších protočení dozraje, pak jen doladíš střídavě bohatost a kompresi. Zpravidla jsem tak přivedl k životu i nevlastní motory do jedné minuty.

sozda: Startovat 1,5 "emvévéesku" byl vždycky vopruz, vyzrál jsem na ni až když jsem začal používat startér. Úplně povolit kompresi šprycnout do karburátoru tak cca 5-7 kapek paliva stejně tak nad píst a za jemného utahování komprese točit motorem, když začne chytat, 2x 3x protočit vrtulí rukou se zacpaným sáním vzduchu u karburátoru aby si nasál sloupec paliva a zase točit startérem v tuto chvíli už motor začíná stabilně běhat. Ještě nastavení palivové jehly - pro start otáčím o 3 otočky a když se motor rozběhne postupně ubírám - podle počasí na cca na 1 1/2 až 2 1/4 otáčky. Jakmile motoru jednou nastavím palivovou jehlu už s ní "nevergluju" stačí kompresní páka. Oni tyhle motůrky měly dost velkej mrtvej prostor v klikovce v pístu a kolem vložky válce v karteru. A proto se špatně startovaly. Na radu jednoho Brňáka jsem tyto prostory vylepil korkem a lepil jsem to takovým smradlatým lepidlem, kterým se lepilo papírový těsnění v karteru u velkých motorek, to sice trochu pomohlo, ale pravej obrat nastal až s použitím startéru. Jedeapůlka byl můj první motor a málem mě zošklivil modelařinu, pak jsem ale dostal do ruky MVVS 2,5 D7 a to bylo úplně jiné kafe to už utáhlo pořádnýho rádiáka. Ležely mi doma dvě jedenapůlky a až při použití do historiků jsem je vzal na milost, ale stejně žádná sláva. Ruský STRYŽ 1,5 nebo MK-17 mnohem lepší motory vůbec nejlepší z těchto motůrků je JENA 1.