úterý 21. dubna 2020

Jakou vybrat RC soupravu

marina: Rozhoduji se jaký typ vysílače, příp. soupravy koupit a zbytečně neutrácet za drahé a vymakané soupravy. Myslím, že bych měl problémy se složitým programováním. Řadím se již mezi pamětníky a nepatřím mezi špičkové piloty. Dosud používám starou osvědčenou 4 kanálovou Futabu na 35 Mhz. Nelétám nikde na rušných letištích, ale nad loukami a poli v plenéru, takže nemám problémy s rušením, pokud nejsem v blízkosti VVN vedení. Chtěl bych ale ještě na stará kolena vyzkoušet něco s klapkami, na co mi už tento 4 kanál nestačí.
Můj výběr začal u vysílače Cadet 6 Pro, kde pro mě byl přijatelný deklarovaný dosah. Ale jelikož nemám jen jeden model, poohlížím se i po nějakém jednoduchém vysílači, který má paměti i pro víc modelů. Jako cenově přijatelný se mi zamlouvají dva. A to FlySky FS-I6, nebo Radiolink T8FB. Spíš ale bych volil tu FS-I6. Pro mě je důležitým faktorem hlavně dostatečný dosah, neboť většinou a s oblibou lítám větroně a elektrovětroně, u kterých se nepředpokládá, že bych s nimi poletoval jen kolem sebe, ale občas je to až na hranici viditelnosti.
Obracím se hlavně na ty co tyto soupravy provozují a jaké s nimi mají zkušenosti. Nechci tu rozpoutat slovní bitvu o vymoženostech a o Číňanech a nečíňanech, ani o všemožných vymoženostech mixů atd., jelikož jsem ze staré školy a vše jsem doposud řešil spíš mechanicky přímo na modelech úpravou táhel a pák. Ale ještě snad nejsem do starého železa a trochu třeba časem bych si na ty SV úpravy taky zykl, třeba i za pomoci syna.
Budu rád za jakýkoliv názor.

ellet: Je to už dost roků, co jsem řešil stejný problém. Vidím, že preferuješ nízkou cenu, chci tě ale upozornit třeba na pořizovací cenu a možnosti telemetrie. Koupil jsem soupravu, kterou jsem po několika rocích vyměnil. Je to hezký, když znáš výšku, napětí baterie...Prostě s jídlem roste chuť.

YenyaKas: Jako já vím že každý doporučuje to svoje, ale pokud si přečteme co tazatel shora píše že by se mu líbilo, tak Horus je cenově tak desetinásobně mimo jeho zamýšlenou investici.

No ale jinak, výše uvedené umí i FlySky i6 za necelou tisícovku, jen dát na druhou stranu ty senzory.

Se signálem problém nemám, ale slabinou FS-i6 jsou jen tři mixy pro jeden model. Což u složitějších konfigurací (čtyřservové křídlo s ovládáním celé odtokovky jako křidélka, ale při přistání samostatně jako klapky, například) může být nedostatečné. Pak má i6 ještě některé další nectnosti, ale ty jsem schopen překousnout - jedna z nich je třeba to, že trim se aplikuje před expem, takže po přepnutí dual-rate se letadlo roztrimuje. Navíc aplikací trimu před expem se při vyšším nastavení expa sníží už tak malý rozsah trimu. Řeším to tak, že po záletu buďto pošteluju délky táhel tak, abych mohl vrátit trim do neutrálu, nebo teda přesunu hodnoty trimu do subtrimu, a trim vrátím zase do nuly.

A obligátní rada ohledně FlySky: kupovat i6, nikoliv i6X, byť ta je "papírově" lepší. Pro i6 totiž existuje komunitní firmware FlyPlus, který má oproti tovární konfiguraci spoustu vychytávek navíc (časovač, uživatelské alarmy, 14 kanálů, 4-bajtové senzory, zvukovou zpětnou vazbu výškoměru/vario, atd.).

prikrylm:

Stručně: za mě je FlySky i6 dobrá volba.

Podrobněji: (doufám, že to nebude moc zmatené - jak něčeho popiju, tak jsem sdílný :-) )
Pokud si dneska kupuju rádio, tak se s ním "upisuju" k provozování určitého komunikačního protokolu. Existují výjimky, ale ty bych pro jednoduchost vynechal. Dneska "to všechno" komunikuje digitálně a vzájemně "si rozumí" akorát stejné značky. Takže už nelze koupit rádio od Futaby a přijímač od Graupnera. Nerozumí si.
Dosah všech rozumných souprav je vesměs min 1,5km přímé viditelnosti, což by mohlo stačit i na hodně velkého větroně. Vzhledem k normám limitujícím vysílače je rozhodující článek dosahu přijímač. Takže je potřeba se dívat na to, jaký dosah má přijímač - rozhoduje typ antén, počet antén (kvůli směrovosti), citlivost vstupního obvodu. V konečném důsledku je u přijímače napsaný dosah. Hezká ukázka dosahu "mrňavého" vysílače je na videu od p. Mrázka.

Tím se dostávám k přijímačům. Jak jsem psal, tak s koupí rádia se upisuju k jednomu protokolu (resp. rodině protokolů). Pokud se tedy rozhoduji pro vysílač, rozhoduji se i pro pro mě použitelné přijímače. A pokud chci provozovat více modelů a nemám neomezený/velkorysý rozpočet, může to být rozhodující faktor pro výběr vysílače/protokolu.

Ještě je možná dobré zmínit, že s příchodem digitální komunikace přišla i možnost posílat informace nejen od vysílače k přijímači, ale i obráceně a předávat mnohdy cenné informace o tom, co se "nahoře" děje. To zastřešuje nepochybně známý termín "telemetrie". Takže jeden z parametrů rozhodování může být i možnost přenášení telemetrických údajů. Pro prakticky všechny protokoly podporující telemetrii existují jak přijímače, které telemetrii předávat umí, tak ty, co telemetrii předávat neumí. Obecně jsou ty "telemetrické" dražší, už jen proto, že umí vysílat, což je "něco navíc".

Takže jaký "protokol" zvolit?

Dál bude výklad silně ovlivněný osobními zkušenostmi. Takže brát hodně orientačně a určitě pochybovat a ověřovat.
Pokud budu vybírat mezi vyzkoušenými protokoly a půjde mi hodně o cenu, tak (ze svého pohledu) obracím pozornost na protokoly AFHDS 2A (FlySky) a DSM2/DSMX/DSMR (Spektrum). Pro obě normy lze pořídit dostupné vysílače i přijímače. Pro FlySky (AFHDS 2A) je určitě dobrý reprezentant FlySky - i6, třeba plus přijímače z rodiny FS-iAxx, které jsou jednak velmi povedené, za rozumnou cenu a ještě umí telemetrii.
Pro protokol DSMx jsou k dispozici krom souprav tvůrců protokolu (Spektrum), soupravy Orange a dalších výrobců. Využívají stejný protokol a nabízí levnější varianty vysílačů a přijímačů. Některé více některé méně povedené. (Osobně jsem nějakou dobu používal Spektrum DX7 + několik Orange přijímačů bez nějakých zádrhelů.)

Pokud sháním přijímač do "něčeho", tak mezi FlySky a DSMx si určitě něco spolehlivého* vyberu a navíc za rozumné peníze.

Po těchto dvou protokolech (určitě se najdou jiné, ale ty tolik neznám) pak následuje řada kapku dražších, nic méně slušných/zavedených/vyzkoušených, které taky určitě stojí za zmínku. Z nedostatku zkušeností s jinými značkami zmíním HiTec. Protokol je ověřený, přijímače šikovné. Co se mi na přijímačích HiTec líbí je velmi pěkné provedení dipólových antén - vypadají jako std prutové, ale jsou do dipóly. Rádia řady Flash jsou pak šikovná, cenově dostupná a vyzkoušená - tady jen z "doslechu" a z toho, jak jsem četl návody (jo, jsem divný, čtu návody). Vyzkoušenou mám akorát Aurora 9X.

Bez pochyby je potřeba zmínit Futabu - zase jen z doslechu a z návodů, ale je to skutečně jakýsi pojem ve vysílačích a spolehlivosti. Přijímače nejsou nejlevnější, ale vysílače jsou vcelku dostupné. Jsem přesvědčen, že pokud model spadne na problém s komunikací vysílač-přijímač, u Futaby to bude 2x míň jak u dalšího horšího protokolu. (na druhou stranu mezitím 10000x spadnete "na ruce" případně na jiné závady, takže nespolehlivost soupravy bude pro pády v řádů promilí a míň).
Z "dražších" zmíním ještě české JETI, kde mě překvapil výběr přijímačů.

A protože provozuju FrSky, tak ještě zmíním FrSky. Jestli FrSky, je na další diskusi. Buď pohledat, nebo na dotaz.
Radiolink znám akorát z návodů, jinak ani z doslechu nemám žádné zkušenosti. Ale kdybych se rozhodoval mezi podobnými značkami, obrátil bych spíš pozornost k Jumperu T16, případně k RadioMaster TX16S. U posledně zmíněného je naprosto bezkonkurenční poměr možnosti/cena. Jak u FrSky, tak i u Jumeru a RadioMasteru ale narážíme na "fenomén" zvaný OpenTX. Opět si najděte jinde nebo na dotaz, napsáno toho bylo mnoho.

Další stránka, co mě napadá, je mechanika. Tady je prostá přímá úměra, čím lepší mechanika, tím dražší kus.

Takže z toho, co jsem zmínil mi vychází na začátku zmíněné FlySky i6, je to levné, nějakou dobu to vydrží, umí to telemetrii a v případě větších nároků lze zůstat na stejném protokolu a pořídit lepší vysílač. (to je zase na delší diskusi)

Myslím, že zatím to bude stačit..

---
* spolehlivost - taky kapitola na delší povídání. Snad jen - antény, redundance, satelitní přijímače, ...

ellet: Tos moc nepopil, má to hlavu i patu

zdzd: (k zmíněným vyšším cenám přijímačů u Futaby) Kompatibilní orange přijímače jsou za facku a fungují bez problému. Do bublin a podobně není co řešit.

prikrylm: Výcuc z následujícího:
- nějaké reakce
- když chci bezkonkurenční poměr možnosti/cena a případně se nechci vázat na jeden komunikační protokol (výrobce přijímačů) tak OpenTX / Er9X / možná Deviation - ty moc neznám, DEVO jsem měl akorát 7.

Takže podrobněji:
Ke kvalitě jsem se zmínil jen jednou větou, ale zmínka o hall senzorech (HS) mě ještě přivedla na myšlenku.

HS dneska cpou do vysílaček snad "úplně všichni". Za mě moc nechápu, proč to nedělali dřív. Nějaké argumenty tu sice zazněly, ale spíš takové záchvěvy.
Z mého pohledu je libovolná "totálně šitózní" soustava HS-magnet, která přežije 2h provozu (do té doby se projeví ošklivé závady) minimálně srovnatelná se špičkovými mechanickými potenciometry. A to se bavíme o cenách +- 10-20 Kč za HS soustavu proti 200-300 (i víc) Kč za potenciometr.

Na vybrané, špičkové soustavy HS-magnet, které mohou být kolem 200 Kč (i když nevím, jak by se tak vysoké ceny dosáhlo) pak žádný potenciometr nemá. Zase budou námitky, ale výhody HS jsou natolik převažující, že námitky nebudou důležité. Neboli proč by JETI strkali HS do svých špičkových soustav, když by byly nějaké potenciometry lepší?

Co z toho vyplývá? - to je ten výsledek úvahy -

Dnes se dají koupit levné vysílače s HS joysticky/páčkami. Např. Jumper T8SG V2.0 Plus nebo FrSky Taranis X9 Lite.

FrSky zmiňuju jednak proto, že jsem se mu upsal, jednak proto, že servisem, který poskytuje se u nás může pochlubit málokterý dodavatel vysílaček - osobní zkušenost. Navíc umí obsloužit níže zmíněné MPM moduly.

Jumper zmiňuju kvůli tomu, že je "nativní" výjimkou v tom "upsat se jednomu protokolu". Spolu s ním se tomuto "upisování" vymyká i použití multiprotokolového modulu.

Podrobně je popisuje člověk znalejší ve vlákně "Jumper 4in1 Multiprotokolový Modul". (MPM) Popis vypadá složitě, ale nakonec jde o to zastrčit modul do vysílačky (pokud už není uvnitř jako v Jumperu) v menu zvolit protokol, spárovat s přijímačem a v podstatě se může lítat.

Jumper má tento modul interně v sobě. Takže tohle je cesta, jak se neupsat jednomu protokolu. Vypadne dodávka Graupnerů? Nevadí. MPM (jumper nebo multimodul modul v rádiu) umí jak Graupnery, tak třeba Flysky. Narazím na levné DSMX přijímače? MPM můžu použít taky. Líbí se mi nějaký BNF (třeba Blade mCP x), MPM opět nemá problém, E010? Zase můžu ovládat stejnou vysílačkou.

A tady se oklikou vracím k "fenoménu" OpenTX. A já tvrdím, že pokud člověk nemá zkušenosti s žádnými počítačovými systémy, tak OpenTX je stejně složitý (jednoduchý) na naučení, jako systémy jiné. Tzn, pokud nepočítám nastavení MODE, času a jiných blbin na vysílačce s OpenTX lítám na stejné "4 kliky" v menu jako s ostatními systémy. Viz např. "OpenTX (nejen) pro bagristy".

(pro jednoduchost to tady utnu. Ještě jsem chtěl cosi napsat, ale zapomněl jsem co. Já si časem vzpomenu. :-)  )