pondělí 4. března 2019

Potahování soutěžního modelu kategorie RES

Vytrženo z vlákna KIWI-F3RES na RCManii.

TomHlavinka: Začal jsem potahovat křídla.
Tuhost na krut se zvýšila náramně!! Potah je z materiálu Oralight, jen žlutá je klasický Oracover. Budoucí majitel si přál fialovo-žlutý, ale žlutý Oralight jsem doma neměl, tak to snad promine... Nárůst hmotnosti na tom kousku žluté folie je zanedbatelný.

tomashr: Mimochodem k té tuhosti - tohle právě chce Oracover, byť v light verzi, jak jsme vedle debatovali Solarfilm, tak tam je to horší, ten v lehké verzi není polyester a je "gumovější", tak není nárůst tuhosti zdaleka tak velký.

JIO: Prosím nepeskovat. Odpověď neznám. Když už se mluví o tuhosti, tak proč fólie a ne Vlies?

tomashr: U moderních profilů si při Vliesu dost zhoršíš pronikavost a klouzavost, kvůli vyšší drsnosti povrchu.
Dřív se to dělalo a sám jsem svého času v RCEK preferoval drsnější povrch, ale od té doby se trochu posunuly jak zkušenosti, tak lehce i aerodynamika (modernější profily lepší při nižších Re) a fólie prostě ve valné většině případů vychází výkonnější.
Ono to popravdě nejspíš platilo i v té zmíněné době slávy RCEK, to lepší chování drsnějšího povrchu bylo trochu placebo, kdy model na pohled letěl pomaleji, ale skutečné opadání menší než u fólie nebylo ani tehdy, dnes se to spíš jen prohloubilo.

JIO: Díky, to jsem nevěděl. Měl jsem za to, že menší hladkost ke u nízkých Re výhodou. Člověk se pořád má co učit.

tomashr: Ještě poznámka pro objektivitu - je fakt, že hlavně pro méně zkušeného pilota může být model potažený Vliesem příjemnější. Vede to vesměs k posunu těžiště o něco dopředu a většímu úhlu seřízení, tím je model "hodnější" už sám o sobě a navíc se u drsnějšího povrchu obtížněji "urvou proudnice", tohle může při rekreačním létání být vnímáno kladně. Přitom méně zkušený nebude mít tak velkou snahu hledat termiku po celé obloze a případně odcházet dále po větru, což jsou právě situace, kde by výkonnost s fólií byla lepší, takže to zhoršení tolik nepozná.

Nicméně z hlediska soutěžního létání v RES/RCVS v rukou dobrého pilota skutečně nevěřím, že by byla absolutní výkonnost modelu s Vliesem lepší než s fólií, v nejlepším případě to bude plusmínus nastejno.

TomHlavinka: S tou pevností Vliesu se to taky dost přehání. Všichni pořád dokola říkají, že konstrukci zpevní, ale ono to není až tak úplně pravda. Vlies sám o sobě je dost gumový, zpevní ho až obrovské množství laku, kterým se potah a konstrukce nasákne. Takový potah už rozhodně nemá reklamovaných 24g, ale mnohem, mnohem víc!!

Já mám zkušenost následující: Před odjezdem na loňské ME F1E jsem nestačil dodělat poslední kompozitový model a aby mi nechyběl pátý model na přejímku, opravil jsem jeden starší záložní. Bylo to éro modernější, ale pořád klasické dřevěné konstrukce potažené vliesem a jen uhlíkem páskovaná žebra. Při BUNTování (výhoz pod velkým uhlem s následným dokopnutím vyškovky pro kluz) toty lehké křídla vždy fletrovaly, proto jsem tento model prakticky nepoužíval. Nebo startoval klasicky a to jen na určitém reliéfu kopce. Tyto křídla, protože byly už dost dotrhané jsem se rozhodl opravit a nově je potáhl. Měl jsem doma Oralight a nejaké zbytky Oracoveru. Hmotnostně to vyšlo dokonce na jedné polovině o 2g lehčí (rozpětí 2300 hloubka 165mm) Už v ruce se to zdálo na krut tužší, než to stejné křídlo před pár hodinami potažené Vliesem. To vám pak bylo překvapení, že křídla při BUNTu už vůbec nefletrují! Netravte se acetonem a laky, tento model se dá s krásným výsledkem potáhnout třeba doma v kuchyni a bez smradu.

Jo a ještě Hladký/nehladký. Na horní stranu toho F1E křídla jsem od turbulátoru dozadu naprášil do vzduchu trochu akrylátového laku a nechal dopadnout z výšky na folii. Vznikla taková drsnější folie, po přejetí rukou to jakoby šustí. Lak drží to na povrchu folie velmi dobře a kombinuje to obě teorie zastánců hladného a drsného povrchu. Model klouže dokonale asi stejně jako před opravou. Viditelně líp, nebo hůř rozhodně né.

Tomashr: S vliesem má Tom naprostou pravdu, lakování je prostě nutnost...