Robinsson: Jen se zeptám nastavujete diferenciace křidélek ? V jakém poměru zhruba ?
Je to na steigeisen. Ha tak jsem objevil návod. V něm se píše v
normálním letovým režimu -15 / +10mm a k tomu přimixlá směrovka +-5mm.
Předpokládám že záporná hodnota je myšlená nahoru. Jinak bych to nějak
nechápal
zdzd: Tak to určitě pořádně nenastavíš. Stačí si jen uvědomit PROČ se diferenciace používá.
Takže žádná směrovka, testovací lety a hrabat do křidélek. Podle pohybu ocasu pak nastavit diferenciaci.
JiriB: Diferenciaci je také možné nastavovat takto. Letíš od sebe, dáš křídélka
jako do zatáčky a .... pokud se nos házedla zdvihne, je diferenciace
málo, t.zn. přidat tak, aby se křidélko co jde dolů vychýlilo
méně....jde-li nos dolů, diferenciace je moc, musíš ubrat, t.zn.
křidélko co jde dolů se vychýlí více....
JMalik: Některá F3K mají řízení jen křidélky ( flaperony) + VOP. Tam nastavuješ
tu diferenciaci tak, aby to přiměřeně samo kroužilo a v ostré termice to
nechodilo přes záda z toho stoupáku ven.
Ty ale řešíš jiný případ.
Máš křidélka + SOP. Musíš to doladit tak, aby to kroužilo stabilně a
drželo to tu zatáčku zase celkem samo. V tomto případě když najdeš
nějakou vhodnou diferenciaci a dáš k tomu mix SOP, tak při změně poměru
diferenciace musíš změnit i poměr toho mixu do SOP. Nepomůže nic jiného,
než to nekonečně zkoušet. Není taky dobré to nastavit v absolutním
oleji navečer, nebo ráno, s tím, že už to bude dobře.
Začni tak, jak
je to v tom manuálu. Hodnoty mínus jsou flaperon nahoru, plus =
flaperon dolů. Ber to dost orientačně, protože hodně ještě záleží na
poloze těžiště a na stylu létání. Já mám všechny káčka seřízené tak, aby
to drželo v lehké zatáčce na obě strany s kniply v neutrálu a preferuji
naladit to takhle do klidu, nebo velmi slabých podmínek. V ostré
termice je to sice výrazně hůř řiditelné, ale tam to jenom stoupe
pomaleji
Nejde to nastavit tak, že najdeš nějakou diferenciaci a potom jenom domixuješ směrovku. To tak nefunguje. Musíš současně hýbat obojím.
( A nesnaž se tím v závěrečné fázi otočky škubat směrem nahoru. Stačí jenom zrychlovat tu otočku a švihem nataženou rukou to hodit prakticky v horizontu)
Robinsson: Děkuji za rady... už jsem koukal na pár insturktážních videjí a budu to
muset přenastavit. Kdybych to házel rovně tak to neveme ten švunk
nahoru. S těmi křidélky to tedy taky zkusím. Dám si to na ty trimy mixů
diferenciaci křidelek a poměr mix křidelka směrovka a budu zkoušet co to
dělá. Dnes to bylo jen takové seznámení s letadlem a s hodem. I když
jak tak koukám to seznamování bude asi na dlouho, protože je pořád co
ladit Ale byl jsem překvapený jak je to křídlo citlivé na zakřivování profilu každý pohyb s odtokovkou je na tom letadle znát.
JMalik: Ideální je , že to házíš téměř v horizontu, jen mírně nahoru. Rozhodně to tam nesmíš tolik strhávat.
Naladit by jsi to měl tak, že po odhodu to plynule obloukem
přejde do vertikálního stoupání. Na konci před ztrátou rychlosti
nadoraz potlačíš výškovkou a pomůžeš si okamžitým přepnutím letového
režimu, aby flaperon přišel z polohy cca -1,5mm do nuly a neprosedlo to.
Chyba je, pokud to máš seřízené tak, že to po odhodu stoupá v přímce.
Další
věc - měl by jsi se pokusit to dostat do stavu, aby letový režim pro
hod a let nepotřeboval jinak natrimovanou výškovku. Měla by stačit jen
změna toho flaperonu. Tohle doladíš těžištěm.
Robinsson: Dnes jsem to byl zkusit znovu a měl jsem blbě nastavenou vyškovku. Jsem
zvyklý pořád trochu tahat. Ted, když jsem to nastavil tak, že klouže bez
potřeby tahat tak letadlo přejde do vertikály i po odhodu na horizont.
Výškovka je stejně jen na odhod zvedám křidélka. Zase to nějaký metřík
přidalo. Jen budu muset vychytat moment potlačení, protože mi to skoro
vždy prosedne. Hrál jsem si i s tou diferenciací a zda se mi to taky
trochu lepší. Letadlo tlačilo nos trochu dolů, tak jsem přidal na
křidélku co je dolů a už je to takové ochotnějsi a líp to vypadá.
Děkuji za rady, už se těším na první stoupák
JMalik: Na to zminimalizování prosednutí to mám já konkrétně nastavené takto:
Házím to v režimu " HOD" = přizvednutý flaperon cca 1,5mm.
Na
režimu "LET" mám na kniplu plynu flaperon tak, aby nahoru byl na
maximum pro přeskok ( cca 2mm) a dolů byl na maximum pro termiku ( cca
5mm, liší se to ale dost podle typu a seřízení). Kniplem mohu plynule
řídit ten rozsah od cca - 2 do + 5mm s tím, že středová poloha kniplu je
flaperon v nule a kolem téhle středové polohy je to na obě strany
kousek absolutně necitlivé ( malá změna polohy kniplu kolem středu =
flaperon stále v nule).
Před hodem si dám v letovém režimu "LET"
knipl lehce dolů tak, aby byl flaperon cca na +1 až 1,5mm a s kniplem už
nehýbu. Přepnu na "HOD" , hodím to, nahoře potlačím a současně přepnu
na "LET". Po přechodu házedla do horizontu plynule vrátím kniplem
flaperon do nuly a dál s ním manipuluji podle potřeby.
(sptoky se mi
zapínají automaticky s přepnutím na "LET". Je to lehce pesimistické o ty
cca 4-5s co trvá hod, ale je to asi nejlepší řešení)