neděle 6. dubna 2014

Nastavení diferenciace křidélek (u F3K)

Robinsson: Jen se zeptám nastavujete diferenciace křidélek ? V jakém poměru zhruba ? Je to na steigeisen. Ha tak jsem objevil návod. V něm se píše v normálním letovým režimu -15 / +10mm a k tomu přimixlá směrovka +-5mm. Předpokládám že záporná hodnota je myšlená nahoru. Jinak bych to nějak nechápal

zdzd: Tak to určitě pořádně nenastavíš. Stačí si jen uvědomit PROČ se diferenciace používá.
Takže žádná směrovka, testovací lety a hrabat do křidélek. Podle pohybu ocasu pak nastavit diferenciaci.

JiriB: Diferenciaci je také možné nastavovat takto. Letíš od sebe, dáš křídélka jako do zatáčky a .... pokud se nos házedla zdvihne, je diferenciace málo, t.zn. přidat tak, aby se křidélko co jde dolů vychýlilo méně....jde-li nos dolů, diferenciace je moc, musíš ubrat, t.zn. křidélko co jde dolů se vychýlí více....

JMalik: Některá F3K mají řízení jen křidélky ( flaperony) + VOP. Tam nastavuješ tu diferenciaci tak, aby to přiměřeně samo kroužilo a v ostré termice to nechodilo přes záda z toho stoupáku ven.
Ty ale řešíš jiný případ. Máš křidélka + SOP. Musíš to doladit tak, aby to kroužilo stabilně a drželo to tu zatáčku zase celkem samo. V tomto případě když najdeš nějakou vhodnou diferenciaci a dáš k tomu mix SOP, tak při změně poměru diferenciace musíš změnit i poměr toho mixu do SOP. Nepomůže nic jiného, než to nekonečně zkoušet. Není taky dobré to nastavit v absolutním oleji navečer, nebo ráno, s tím, že už to bude dobře.
Začni tak, jak je to v tom manuálu. Hodnoty mínus jsou flaperon nahoru, plus = flaperon dolů. Ber to dost orientačně, protože hodně ještě záleží na poloze těžiště a na stylu létání. Já mám všechny káčka seřízené tak, aby to drželo v lehké zatáčce na obě strany s kniply v neutrálu a preferuji naladit to takhle do klidu, nebo velmi slabých podmínek. V ostré termice je to sice výrazně hůř řiditelné, ale tam to jenom stoupe pomaleji 
Nejde to nastavit tak, že najdeš nějakou diferenciaci a potom jenom domixuješ směrovku. To tak nefunguje. Musíš současně hýbat obojím.
( A nesnaž se tím v závěrečné fázi otočky škubat směrem nahoru. Stačí jenom zrychlovat tu otočku a švihem nataženou rukou to hodit prakticky v horizontu)

Robinsson: Děkuji za rady... už jsem koukal na pár insturktážních videjí a budu to muset přenastavit. Kdybych to házel rovně tak to neveme ten švunk nahoru. S těmi křidélky to tedy taky zkusím. Dám si to na ty trimy mixů diferenciaci křidelek a poměr mix křidelka směrovka a budu zkoušet co to dělá. Dnes to bylo jen takové seznámení s letadlem a s hodem. I když jak tak koukám to seznamování bude asi na dlouho, protože je pořád co ladit  Ale byl jsem překvapený jak je to křídlo citlivé na zakřivování profilu každý pohyb s odtokovkou je na tom letadle znát.

JMalik: Ideální je , že to házíš téměř v horizontu, jen mírně nahoru. Rozhodně to tam nesmíš tolik strhávat.
Naladit by jsi to měl tak, že po odhodu to plynule obloukem přejde do vertikálního stoupání. Na konci před ztrátou rychlosti nadoraz potlačíš výškovkou a pomůžeš si okamžitým přepnutím letového režimu, aby flaperon přišel z polohy cca -1,5mm do nuly a neprosedlo to.
Chyba je, pokud to máš seřízené tak, že to po odhodu stoupá v přímce.
Další věc - měl by jsi se pokusit to dostat do stavu, aby letový režim pro hod a let nepotřeboval jinak natrimovanou výškovku. Měla by stačit jen změna toho flaperonu. Tohle doladíš těžištěm.

Robinsson: Dnes jsem to byl zkusit znovu a měl jsem blbě nastavenou vyškovku. Jsem zvyklý pořád trochu tahat. Ted, když jsem to nastavil tak, že klouže bez potřeby tahat tak letadlo přejde do vertikály i po odhodu na horizont. Výškovka je stejně jen na odhod zvedám křidélka. Zase to nějaký metřík přidalo. Jen budu muset vychytat moment potlačení, protože mi to skoro vždy prosedne. Hrál jsem si i s tou diferenciací a zda se mi to taky trochu lepší. Letadlo tlačilo nos trochu dolů, tak jsem přidal na křidélku co je dolů a už je to takové ochotnějsi a líp to vypadá.
Děkuji za rady, už se těším na první stoupák

JMalik: Na to zminimalizování prosednutí to mám já konkrétně nastavené takto:
Házím to v režimu " HOD" = přizvednutý flaperon cca 1,5mm.
Na režimu "LET" mám na kniplu plynu flaperon tak, aby nahoru byl na maximum pro přeskok ( cca 2mm) a dolů byl na maximum pro termiku ( cca 5mm, liší se to ale dost podle typu a seřízení). Kniplem mohu plynule řídit ten rozsah od cca - 2 do + 5mm s tím, že středová poloha kniplu je flaperon v nule a kolem téhle středové polohy je to na obě strany kousek absolutně necitlivé ( malá změna polohy kniplu kolem středu = flaperon stále v nule).
Před hodem si dám v letovém režimu "LET" knipl lehce dolů tak, aby byl flaperon cca na +1 až 1,5mm a s kniplem už nehýbu. Přepnu na "HOD" , hodím to, nahoře potlačím a současně přepnu na "LET". Po přechodu házedla do horizontu plynule vrátím kniplem flaperon do nuly a dál s ním manipuluji podle potřeby.
(sptoky se mi zapínají automaticky s přepnutím na "LET". Je to lehce pesimistické o ty cca 4-5s co trvá hod, ale je to asi nejlepší řešení)