úterý 8. dubna 2014

Čím umýt zajišťovač závitů Loctite?

Woita: Nevíte někdo čím by šel rozpustil zaschlý zajišťovač šroubů Loctite 243?
Zkoušel jsem vařicí vodu a taky aceton, nemaká to. Potřebuji očistit zbytky na závitech nerezových šroubků M3 - mám staré ale dobré, jen jsou od toho Loctite, potebuji je rychle použít, nové šroubky než seženu bude trvat věčnost.

RadovanH: Dreml a do něj rotační drátěnej kartáček, zkrátka čistit mechanicky

Nakadah: Tak vem zavitove ocko M3 a zasroubuj do nej sroubek. Budes to mit ciste.
Jeste takova informace. Tyhle anaerobni lepidla, tvrdnou ve styku s kovem bez pristupu vzduchu.
Vznika termosetovy tmel (reaktoplast). Neda se ani roztavit ani rozpustit. Teplem jedine zdegraduje a pak jde povolit sroubovy spoj (to je to zahrati nad 300°C). Takze ocisteni je opravdu mozne jenom mechanicke. Osobne zavity nebo sroubky cistim mechanicky (otvory zavitnikem a sroubky ockem).

Woita:  Tak to je jasný, jedině mechanika. To šroubování do očka jsem včera večer vzdal, neměl jsem zrovna očko po ruce, ale hned jsem si šroubky objednal z e-shopu, dneska nebo zítra dorazí, tak použiju nové.
Ale je dobré vědět, že čistit se to dá jen mechanicky, může se stát že nový spojovací materiál se nedá použít (třeba závit v nějaké jedinečné nebo nenahraditelné součástce), pak tedy ten závitník apod.

Ještě jsem zavolal na podporu Loctite.
Je třeba použít kombinaci chemického a mechanického čištění.
Takže správný postup je tento: Existuje Loctite čistič 7200 (stojí kolem 200,- kč), je to pěna ve spreji, ta by měla ten zajišťovač cca do minutry narušit, takže zbobtná a změkne, a pak drátěným kartáčem očistit.
Technický benzín, líh apod. vůbec nefunguje.
Ten čistič prý funguje různě intenzivně na různé produkty, a zrovna ty anaeroby prý jsou hodně vytvrzené, takže se pouze naruší a je prý většinou třeba ještě to mechanické očištění. Hadrem to prý patrně otřít nepůjde.
Pak se ten čistič očistí rychločističem Loctite 7063. Takto jsem to slyšel od té telefonické podpory, jak jsem nakoupil, tak prodávám, berte to jako informaci z oficiálního místa, sám jsem nezkoušel.
Teď mě napadá, že zkusím ty moje šroubky naložit na hodinku do mého oblíbeného barvožroutu a pak opláchnout. Hádejte jak to dopadne!!! (Navedlo mě na to to "bobtnání" toho čističe.  Typuju, že žádné mechanické čištění nebude potřeba!

arda1: ten 7063 používám (na odmašťování) už dlouho a je perfektní. Jinak zde se to už kdysi řešilo na mojehobby.

Výpis z diskuze na MH na toto téma:


boZZda: Mám už docela hondě šroubků, které mají na sobě zaschlý loctite a už se nedají znovu zašroubovat, leda velkou silou.
Nevíte jakou lázeň použít, abych se toho Loctite zbavil?
Aceton? Nějaké ředidlo? ...

jyrry: zavitove ocko, nebudes zavity rezat, jen cistit.

A N Lodygin: jistě - ovšem protože to očko neřeže, tak má vůli, a tak na závitu zůstane vrstva o síle vůle.
Přičemž jakákoli vrstva čehokoli (klidně i 0,005mm) která maskuje čistě kovový povrch jištěného dílce způsobí že to při dalším použití bude nedefinovatelně tvrdnout (protože to je anaerob). 

boZZda: takže se dostáváme zpátky k tomu, jaká lázeň rozpustí loctite?

A N Lodygin: z běžných věcí nic, z neběžných to co rozpouští PMMA.
Očistit mechanicky - buď otryskat, nebo dráťákem.

boZZda: Tak jsem telefonoval do Loctite.
1) očistit mechanicky, případně zahřít a očistit kartáčkem. Nejlepší je závitník/očko
2) odmastit. Klidně ještě protáhnout acetonem a potom odmastit.
To je jediný způsob jak na to.

A N Lodygin: tady je oficiální postup 
The application of heat is needed to remove a fastener that can't be removed with a hand tool. Temperatures of 325F and above is needed to break down a standard anaerobic, 500F for high temperature Anaerobics. A heat gun or propane torch is commonly used to do this process, and careful disassembly should occur while parts are still hot. Once apart, and cooled, use methylene chloride (Chisel #79040) to remove cured excess material. Always wipe down the fasteners with clean up solvent to remove the wax film that Chisel leaves on the surface)
-------------
a můžeš se rovnou zeptat, co se stane s šroubem 12.9, když ho ohřeješ na těch 500F 

Fifa: No jak to tady sleduju neni nejlepsi zpuson jak 100% odstranit Loctite koupit novy sroub ?
Protoze:
a) Kdyz ho tam trochu zustane tak ti to nevadi
b) kdyz ho z nejakeho (nevim jakeho duvodu) 100% nechces tak jedina jistota je ten novy sroub.

Jestlize mas srouby ktery maj na sobe tolik loctitu ze zavity pod bilym povlakem nejsou videt, znamena to ze neco bylo uz na zacatku udelano spatne. (moc loctite, podivny nedefinovay vnitrni/vnejsi zavit)