neděle 13. února 2011

Pájení natvrdo

Johny: Někteří jste možná zaregistrovali, že jsem před nějakou dobou sháněl informace o PB+O2 svařovací soupravě na tvrdé pájení. Čas dozrál, dal jsem to dohromady a včera dělal první pokusy, leč výsledek (jak se dalo očekávat) zatím nic moc. Rád bych se tedy zeptal zkušených, ať neobjevuju objevené.
V obchodě se svařovacími potřebami mi prodavač prodal dva dráty, každý jiný, prý na zkoušku. A taky mi tvrdil, že tavidlo nepotřebuju.
Včera jsem zkoušel na první pokus asi ne zrovna nejvhodnější věc, ale budu to brzy potřebovat naostro - spájet mosazné trubky 8x0,5. Problém je v tom, že z pájky mi kulička ukápla na spoj hned, ale když jsem se to celé prohřál tak, že začala rozlévat do spoje, začaly se tavit i ty trubky, takže jsem už nepájel, ale svařoval. Samozřejmě, že jsem to nesvařil, trubka ukápla a výsledkem byla pouze díra.
Takže otázka - co dělat jinak? Měkčí pájka (jaká?) a nedat na řeči prodavače a použít tavidlo (a jak to mám v obchodě specifikovat)? Připadalo mi totiž, že se ten prodavač moc neorientoval, byl takový váhavý a nejistý....

Honda:  Pokusím se ti pomoci - zkus vyspecifikovat co chceš pájet, svářet, čím a co to má vydržet.
Pájet bez tavidla? No comment !!! Ten prodavač je píp měl říct že neví.

Chemweld.cz - používej jen stříbro, na mosaz zapomeň,,...speciální tvrdá mosaz je na tvoje užití zbytečná a obyčejná má příliš vysokou teplotu. Stříbro se dá pájet: PB a atmosféra (není třeba Ou tú). Autogen je samozřejmě lepší. Teď se prodává malá svářecí souprava kyslík acetylen + sada pidi hořáčkůasi za 3500,-i s náplněma ta je ideální. Nouzově PB stačí ale není to ono.
Na pájení mosazi cín s vysokým obsahem PB (je tvrdší klempíři vědí) je víc druhů. Určitě ne cín na plošné spoje. H.
 
Johny: Tak jsem pohledal ty lístky, co mi napsal prodavač k těm dvěma drátům pájky - jeden je Ag2P a druhý CuP6. Já jsem mezi nima vcelku nepoznal rozdíl, obě se začaly tavit až ve chvíli, kdy se už tavily i ty mosazné trubky, které jsem chtěl spájet. Teď jsem to zkoušel vygůglovat a mají mít pracovní teploty 710 a 730 stupňů a má se použít tavidlo.
V tom odkazu od Hondy jsou i pájky s teplotou lehce nad 600 stupňů. Zítra zkusím navštívit jinou prodejnu a uvidím.

Honda: Obávám se že mosaz je blbá: pájet stříbrem nejde - půjde to jen cínem. Navíc jako materiál pokud to není tvrdá mosaz, to není nic moc.

Johny:  Proč nejde mosaz pájet stříbrem? Nebude to chytat? Na tom odkazu, co jsi dával, je několik stříbrných pájek, u kterých píšou, že jsou vhodné na mosaz.

igor: ide, niekolkokrat som to robil tuzkovym PB horakom a malo to mm rozmery (lozisko z mosadznej trubky do ocelovej paky)

Honda: Většinou se mi ta mosaz dost bortila a tvrdý cín na požadované pevnosti stačil, stříbrem pájím většinou různé oceli. Tam je pevnost excelentní

Johny: Chci poděkovat všem za rady, už mi to funguje. Našel jsem jiný obchod se svářecími potřebami a tam mi dali stříbrnou pájku obalenou tavidlem se slovy, že určitě budu spokojený. A fakt, krásně se to rozlévá do spoje a drží to jak hrom. Ty mosazné trubky 8x0,5mm jsem s tím spájel natotata.
Jen ještě jeden doplňující dotaz - na povrchu pájeného spoje se vytvoří taková sklovitá vrstvička tavidla - ta se pouze oškrabává, nebo se dá něčím umýt? Zkoušel jsem líh a nitroředidlo, ale nerozpustila se. Chtěl bych ty spoje dobře očistit, aby na tom držela barva

Honda:  Prosím info - co to je za typ a dodavatele?

Johny: Z hlavy ti to přesně nepovím, pamatuju si jen, že je to Castolin a je v tom údajně 55 procent stříbra. Je to drát obalený bílou vrstvičkou tavidla, i s tím tavidlem to má průměr asi 3mm. Jeden drát stál 130 korun.
Řekl jsem, že chci něco s teplotou 620-630 st. a prodavač hrábl do přihrádky a prý: "Zkuste toto, uvidíte, že budete spokojený