čtvrtek 11. února 2010

Zaponový lak

M: Přátelé, modeláři
Vy ze staré školy, jako jsem i já, kdo používáte zaponový nitrolak, vězte že se na 99% přestal vyrábět.
Údajně jsou ještě nějaké zásoby v Aviatiku (18 kg balení) a tím to končí.
Jestli jsou moje informace mylné, tak budu jenom rád.

http://sk.colorlak.cz/dokument.php?id=DOC000000000000160

V čechách jsou jediní, kdo to distribuuje (zajišťuje snad i výrobu) v některých jejich prodejnách se ještě údajně dá koupit. Zkoušel jsem namátkou 4 a nic....

Marek_Kuřim:  pro nás neznalce, na co je to dobrý a čím se to dá případně nahradit? Dosud jsem měl v tlapkách jen napínací lak.

M: Zaponový lak je defaultně určený na lakování kovových předmětů. Třeba na hliník, aby po vyleštění neoxidoval apod.
Modeláři ho ale používají, jako základní lak. Já s tím lakuji každou kostru před potažením a průbežně mezi vrstvami brousím do hladka. Ten zapon vytáhne chlupy z balsy i ze smrku a povrch je pak opravdu hladký.
Dál se používá třeba na lakování balsových i dýhových plachet pro lepení potahu na polystyrenové jádro. Díky tomu pak ten materiál už tolik nesaje a není potřeba tolik lepidla.

Nahradit se do jisté míry dá i lesklým nitrolakem.
Není to sice zcela ono, ale funguje to trochu podobně.

igor: obsahuje zivice ktore "plnia" pory a nedovoluju naslednym vrstvam vsiakat ... nema taku pevnost, zostava meksi a nevsiaka, takze je treba ho vhodne kombinovat s inymi lakmi (lepiacim) ... existuje aj s plnivom (puder)

blembondo:  A co zkusit C1036. ZÁKLADNÍ LAK C 1036 je určen k vyplnění pórů dřeva pod nitrocelulózové, akrylátové a akryluretanové vrchní laky a vrchní barvy a pro použití k nátěrům dřevěného nábytku a drobných dřevěných předmětů v interiéru. http://www.colorlak.cz/vyrobek.php?id=VYR000000000000146

Steve: Spíš tento:
http://www.colorlak.cz/vyrobek.php?id=VYR000000000000147


Steve: Tady mají ale Zapon pod jiným číslem....
http://www.colorlak.cz/vyrobek.php?id=VYR000000000000139
Konev bych asi neuživil, ale jak to vypadá, zájemců bude dost...


blembondo: C1036 má více sušiny. Lépe zaplní podklad.

Steve: To jo, ale řeč byla o Zaponu, ten je určený jako vrchní lak. Abych si byl ještě jistější, šel jsem mrknout na starší skleničku. C-1037
Akorát, že na ní byla nálepka z našeho šopu, co má šílené ceny 25,- Kč (cca 180ml). Dnes stojí trochu větší skoro kilo!!! Chjo...

blembondo: Ano. Máš pravdu.Jen jsem reagoval na M. On to používá jako základní lak.

JIO: Nejen on. Docela mě překvapilo, že Steve to používá jako vrchní lak. Mě učili, že to je základní lak právě a jen na to zatažení pórů. Proto tam je ta sušina navíc.

blembondo: Taky jsem před lety používal zapon na základní lakování kostry.Ještě mám doma jednu original lahvičku.Jenže za ta léta se spotřeba těchto laků hodně snížila.Nejen v modelařině.Je možné že za nějaký čas se to přestane vyrábět úplně.

Steve:  Špatně jsi to pochopil.
Blembondo uvedl C 1036, má více sušiny, s čímž souhlasím.
Já jsem uvedl, že C 1037 je vrchní lesklý lak. Už z názvu je mimo jiné jasné, že jde o vrchní lak. Pak jistě není divné, že jej taky jako vrchní používám
Pak je ještě C 1038 vrchní matný.
No a pak jsem ještě uvedl, že Colorlak uvádí Zapon pod číslem C 1005 (pokud se teď nepletu)...
Takže spíš šlo o nedorozumnění. C 1036 bych jako vrchní lak nepoužil.

Ještě to upřesním. Snad...
M používá Zapon jako základní lak.
Na to mu Blebondo doporučil C 1036, což je OK.
Ale Zapon je určen a taky používán jako vrchní lak, proto jsem mu doporučil C 1037, který je vrchní a tedy by Zapon mohl nahradit. Nebo použít originál C 1005.
Pokud chceš používat něco na základní nátěry, pak C 1036 je OK.