Rozměry modelu pro reprodukce ve skutečném měřítku pro létání ve skutečném měřítku
Pro reprodukce ve skutečném měřítku je vodítkem pro rozměry modelu následující vzorec : Pokud je model zmenšen o faktor k oproti originálu (měřítko; model: originál = 1: k), tak Výsledkem je letový dojem podobný originálu, pokud je hmotnost modelu rovna hmotnosti originálu děleno k ^ 4.m model = m originál: k ^ 4
Důvod:
Rozhodujícím faktorem pro létání je vztlaková síla.
Je úměrná objemu křídla a druhé mocnině rychlosti.
V modelu je křídlo menší o faktor k ^ 2 (2 rozměry), rychlost modelu je menší o faktor k (1 rozměr) pro prototypové létání. Kvůli čtverci rychlosti zde také vyplývá faktor k ^ 2.
Vztlaková síla modelu by proto měla být menší o faktor k ^ 4, když letí jako prototyp.
Vzhledem k tomu, že vztlaková síla modelu je pouze k ^ 4 - ta část originálu, hmotnost modelu musí být také k ^ 4 - ta část původní hmotnosti (vztlaková síla = hmotnost).
Přiblížení s k ^ 3 ve jmenovateli je na první pohled přijatelné kvůli 3 rozměrům tělesa, ale nevede k modelovému létání. Takový model by byl příliš těžký a tím pádem příliš rychlý na to, aby mohl létat jako prototyp.
Výkon
Následující vzorec je referenčním bodem pro výkon : Přepočet výkonu originálu na výkon modelu na stupnici k: 1 pro létání věrně původnímu:
Výkon je
P = mg (v pokles + v vzestup)
Vzhledem k tomu, že původní hmotnost s faktorem k ^ 4 a rychlosti jsou vypočteny zpět k modelu s faktorem k podle měřítka, existuje vztah k ^ 5 pro výkon:
P model = P původní: k ^ 5
Mnoho modelů jsou určeny pro výkon s cca k ^ 4. Máte tedy oproti originálu značné výkonové rezervy.
Následující vzorec je referenčním bodem pro výkon : Přepočet výkonu originálu na výkon modelu na stupnici k: 1 pro létání věrně původnímu:
Výkon je
P = mg (v pokles + v vzestup)
Vzhledem k tomu, že původní hmotnost s faktorem k ^ 4 a rychlosti jsou vypočteny zpět k modelu s faktorem k podle měřítka, existuje vztah k ^ 5 pro výkon:
P model = P původní: k ^ 5
Mnoho modelů jsou určeny pro výkon s cca k ^ 4. Máte tedy oproti originálu značné výkonové rezervy.
Pozn. Jedná se o "google překlad" příspěvku z https://www.rc-network.de/threads/globemaster-c-124-ma%C3%9Fstab-1-9-von-thomas-maier.682445/#post-6972287