neděle 23. ledna 2011

vyvážení sklopné vrtule

Zba: Pánové.Mám takový zvláštní dotaz již asi10 let létám atd, ale nikdy jsem nezkoušel vyvažovat sklopnou vrtuli.Normal vrtule vyvažujina vyvažovačce lakem na nehty.Dá se sklopka vůbec vyvážit??Mám listy z HC 9x5, protože moje oblíbené od graupner nemají.Je mi líto ty HC luisty vyhodit.Jsou tak nevyvážené , že mi letadlo v ruce skáče jak hovado.S normal vrtulí je to v poho ale je to na větroň

zami: Já to dělám tak, že na jeden list nalepím kousek lepící pásky (čtvereček cca 1,5 x 1cm). Roztočím motor a sleduji jak se to chová. Pokud se to zlepšilo, pokračuji v přidávání (popřípadě ubírání pásky). Pokud se to zhoršilo, je lepící páska na špatném listu vrtule a je třeba ji přelepit na druhý list a pokračovat podle předešlého.  Tu vrtuli roztáčím normálně baterkami, jako bych chtěl letět.

HANZI: Jen maličkost. Předpokládám, že ti nehází osa motoru a že dovažuješ - lepíš- na koncích listu vrtule. Pokud máš možnost přístupu k např. laboratorní váze, tak si zvaž každý list a pak dovažuj na motoru. Dynamické vyvážení je zdlouhavé, ale i tady je možnost se přiblížit "ideálu" Při pohledu z boku na točící se vrtuli, se ti jeví list jakoby vepředu, ten s větším tahem. Co zvýšení tahu způsobuje je otázka zda nepřesnost tvaru porfilu listu, nebo jiný úhel náběhu způsobený špatně vyvrtanou dírou v kořenu listu. Tak ti přeji vytrvalost.

Zba: Osa motoru mi rozhodně nehází to vypadá jinak. Já už jsem to vyřešil. Měl jsem tam ještě jedno balení těch stejných listů z HC tak jsem je tam dal a ono to nevibruje. Paráda. Ty listy co mi s tím tak házely, byly nějaké špatné a už napohled když jsem je jeden po druhým prozkoumával tak jsem z jistil, že jeden je o dost tlustší.

A N Lodygin: ono to často není tak jednoduché, jako si někteří myslí.
Takže v prvé řadě - listy pro sklápěcí vrtule obvykle jsou z jednonásobné formy (forma má jeden otisk - jednu dutinu - na jedno "sjetí" (cyklus) z ní vypadne jeden kus výstřiku ).
Protože forma (dutina) je furt stejná, tak jaksi musí být výstřiky také stejné (na slušném lisu).
Problém ovšem je v tom, že když má někdo lis mizerný, tak mu nedrží parametry (zejména dotlak a průběh tlaku při vstřiku) a prostě forma se při každém cyklu nedefinovatelně (pokaždé jinak) deformuje, nebo se dokonce v dělící rovině mírně pootevírá).
--------------
Tudíž jednotlivé listy mají jednak nestejnoměrmou hmotnost (to lze dohnat tím vyvážením), ale zejména nestejný rozměr (tvar - tlouštku) - prostě jsou rozdílné (objemově i profilově - podle deformace či "pootevření" v dělicí rovině) - protože by jinak nemohly být rozdílně těžké.
-----------------
Samozřejmě tuto nedefinovatelnou odchyku od tvaru jednoduše dohnat nelze.
Takže takové listy sice staticky vyvážit lze, ale aerodynamicky nikdy - takže třást to bude vždy, ikdyž to bude vyvážené - více či méně, ale vždy.

Steve: To mě napadlo, ale nějak jsem předpokládal, že se řeší statické vyvážení, o aerodynamickém jsem neuvažoval, neboť bez nějakých opravdu přesných měrek to zjistit nelze.
Pokud je to ale viditelné, tak to jde vyvážit jediným způsobem - do odpadu

igor: do odpadu ... tiez by som to tak videl, hlavne ak ma clovek pocit ze jeden list je tazsi o "kilo"
inak ... vyvazuje sa staticky a geometricky, ak je vrtula vyvazena staticky, a geoometricky je rovna, nie je o nejakom dynamickom vyvazovani dovod uvazovat, tociaca sa vrtula je prakticky disk, a teda staticky vyvazena nema dovod vtvarat nejake momenty na os (a ak, tak su minimalne), to moze vznikat u rotujuceho valca alebo extremne prehnuteho listu (do luku)
takze
1/ ustavit listy na tramci tak aby boli pod rovnakym uhlom (ulozit na pripravku, pripadne na rovnej doske ak je iste ze hriadel je poctivo kolma na tramec) a vyvazit staticky ... ak to nejde (listy nie su v osi) tak je problem geometricky
2/ roztocit - ak listy nejdu v stope, bude to hadzat, potom je problem geometricky (nerovnake stupanie, krivy tramec, uhnuty bod zavesenia)

fly-up: používam vyvažovačku na heli listy z HC,prípadne nerovnováhu riešim doleštovaním spodnej strany listu...
náhled náhled