pondělí 5. července 2021

Lepení pro klasickou stavbu, balsa, překližka ...

tondas2: Zkusím provokativní otázku,čím lepíte?Mám na mysli klasickou stavbu,balsa,překližka atd...
Vteřiňák mi nějak posledni dobou nevoní a vracet se ke kanagomu se mi moc nechce,tak nějaké tipy.

David Krnov: balzu a překližku Titebond II Premium voděodolné disperzní lepidlo D3

Petr 63: Používám Soudal lepidlo na dřevo 64A rychleschnoucí (rychleschnoucí disperzní lepidlo pro lepení v interiéru, po zaschnutí průhledné se zařazením v třídě odolnosti vůči působení vlhkosti D2)

jyrry: 

Nezmar: Já nedám dopustit na Titebond III Ultimate Lepidlo na dřevo D4Poměrně rychle schne, nežmolkuje při broušení,voděodolné i do venkovního prostředí, super pevnost a dá se taky použít jako náhrada balsolocku. Přižehloval jsem s ním i překližkový potah a pohoda. Natřít obě styčné plochy, nechat zaschnout a přižehlit. Do dnes to krásně drží.  Kilovka se dá pořídit za 500,-kč i s dopravou. Odlevám si ho do malé lahvičky s dávkovačem. Samozřejmě se dá objednat i menší množství.

tondas2: Ten Soudal se brousí dobře? Občas mé nejisté ruce něco opatlají tak jak se to brousí?

David Krnov: Ten Soudal se brousí dobře a seženeš ho běžně v každém hobbymarketu , ( OBI, Hornbach atd ) nebo v barvy - laky).

Asek: Když spoj sedí přesně, tak Perfect G, když je tam škvíra (u mě většinou ano), tak Purex

Celeron: Červenej Titebond je hodne tvrdej a nedělá při broušení problém s tou žvejkavou nudlej. Ale je víc druhů, D2 až D4 tak bacha.

kanagom: Díky! Červená je D2, to by odpovídalo. Modrá D3, zelená D4.
Takže je to tohle ?

Miro_V: S cervenymi sa da hybat (doba fixacie) tak do 5 minut , zelene o cosi viac - do 10 minut nez zacnu tvrdnut. Modre su uz dost rychle , tak 2-3 minuty max - pouzitelne len na male diely.
Brusit sa daju vsetky , ale modre su uz dost tvrde.
Cervene su dobre na bezne pouzitie , zelene na vacsie plochy napr.lepenie tuheho potahu kridla a pod.

kope: Ano, je to tohle. Poslední cca dva roky nic jiného na klasickou stavbu nepoužívám (samozřejmě kromě epoxydu na pevnostní spoje).

Celeron: Déčka jsou stupně odolnosti proti vlhkosti a vodě samotný, je vuřt, jestli základ lepidla je disperze nebo PU-čko. Čím větší déčko, tím odolnější. Epoxyd je asi taky D4.

kanagom: Jo, zdá se, že to tak bude. Tak jenom malý přehled podle toho webu nářadí-praha.Titebond
Červená - D2 - otevřená doba 5 min - montážní 10 až 15 min - Alifatické disperzní lepidlo
Modrá - D3 - otevřená doba 5 min - montážní 10 až 15 min - Polyvinyl acetát PVA
Zelená - D4 - otevřená doba 10 min - montážní 20 až 25 min - Polymerní lepidlo

Ovšem podle firemní stránky je to trochu jinak, modrá by měla být nejrychlejší:
http://www.titebond.com/community/the-big-three

Jenom barva nestačí. Existují dva různé typy s modrou etiketou:
Titebond II Premium Lepidlo na dřevo D3
https://www.naradi-praha.cz/-titebond-i ... erier-2-2/

Titebond Quick & Thick (No-run, No-drip) Lepidlo na dřevo
https://www.naradi-praha.cz/-titebond-o ... epidla--6/

Udělal jsem drobný test pěti lepidel:

1. Titebond "modrý"
2. Titebond "červený"
3. Pattex Wood Express
4. Herkules
5. Soudal 64A

Lepil jsem lišty z tvrdého dřeva asi 1,5 cm široké, kolmo na sebe, sevřené plastovou pružinovou svěrkou.
Všechna lepidla lepí dobře. Po hodině od slepení jsem musel hodně zabrat, abych to urval a trhalo se spíš dřevo, než spoj.
20 minut po slepení to taky dalo dost práce, ale přece jen to spíš povolilo ve spoji. Lépe držela lepidla Titebond, ostatní o malinko míň, ale rozdíl malý.

Pak jsem dal na lištu malou vrstvu lepidla (1mm ?) a nechal zaschnout.
Herkules jako jediný při schnutí zmenšil svůj objem asi na polovinu, také byl při nanášení nejřidší, patrně se zbavil vody více, než ostatní lepidla.
Lepidla 1,3,4,5 zůstala i po 12-ti hodinách malinko vláčná, lze udělat rýhu nehtem. Pouze lepidlo 2 (titebond červený) ztvrdnul tak, že nehet nezanechá stopu.

Takže můj požadavek na tvrdý povrch a rychlé vytvrzení spoje splňuje červený Titebond
https://www.naradi-praha.cz/-titebond-o ... rier-2--2/

Zdá se, že v praxi vyhoví všechna zkoušená lepidla dobře, spíš je potřeba přizpůsobit postup lepení konkrétnímu lepidlu a naučit se s ním pracovat.

varok: Zkusím se zeptat tady, ať zbytečně nezakládám nové téma. Používám lepidlo Pattex Wood Express. Mám v bílé láhvi s červeným víčkem. Viděl jsem ale i s černým víčkem. Jaký je mezi nimi prosím rozdíl? A ve žluté láhvi se už neprodává, to bylo předtím a teď je bílá láhev? Žlutou lahev jsem taky už viděl na fotkách modelářů.

kanagom: Tady je přehled přímo od výrobce:https://www.pattex.cz/cs/produkty/lepid ... drevo.html
To, co jsem zkoušel, je s červeným víčkem. Ale je pravda, že nějak šachují s názvy, to moje se jmenuje:
Pattex WOOD - PALMA FA a teprve pod tím je oranžový nápis Express, asi pro zmatení nepřítele
V tomhle technickém listu je už ten nový název:
https://dm.henkel-dam.com/is/content/he ... e-250-gram
Tohle je technický list s kratším názvem, jestli se to někomu chce porovnávat...
https://dm.henkel-dam.com/is/content/he ... e-250-gram