úterý 19. ledna 2016

Lepidla pro konstrukční letadla

varok: Dobrý den, objednávám materiál na své první větší éro. Mám problém vybrat lepidlo. Už jsem tady přečetl pár diskuzí, ale pořád v tom mám nějaký zmatek. Co jsem kdysy lepil gumáčka Kadet, a pár malých házedel, vše bylo Kanagomem. Jenže dnes už prý to není ono a kvalita nikde. Co tedy použít na balsový model? Co jsem tady četl, tak používáte Uhu Hart, nějaký Ponal Express, nebo nějaké bílé.
Uhu Hart myslíte tohle: http://www.peckamodel.cz/produkt/lepidl ... 5-uhu-hart ?
To bílé je tohle: http://www.peckamodel.cz/produkt/lepidl ... pidlo-125g ?

Mám doma nějaké lepidla, ale všechno na principu Herkulesu, což jsem tady četl, že někteří používají, ale.......? Jedno mám Dispercol, druhé je nějaké na plovoucí podlahy od Den Braven, taky bílé jako Herkules.

blueangel: Já lepím Pattex D3 a Pattex D2 expres na namáháné části Epoxy 5 min a 30 minut To používám na klasickou stavbu .Ten Ceys nekupuj kvalita je mizerná .

varok: Myslíte ten ceys bílé lepidlo? Takový ten žlutý trojúhelník z druhého odkazu?
A jaký epoxid prosím používáte? Já mám výborné zkušenosti z jiných odvětví s Pattex epoxidy. Nevím jak se přesně jmenují, ale takové dvě malé tuby. Výborné lepidla, ale je toho málo. Nebo rád používám Alteco, ale to jsem teď poslední dobou u nás v OBI viděl jen to s tím kovovým práškem. Hlavně nesnáším takové ty jakoby dvě injekce, které se mačkají současně a tím jakoby zaručují poměr obou složek.
Na ten Pattex D2 a D3 zkusím mrknout.

blueangel: BSI a Devcon Epoxy jsou dobrá používám 5min a 30minut ale dělají i jiné je to dobrá kvalita ,jinak celkově lepidla od Ceysu nepoužívám žádné zkusil jsem epoxy a byl hrozně křehký a i ostatní jejich lepidla jsou mizerná i kolegové je od Ceysu nepoužívají lepší jsou opravdu kvalitní lepidla .U Pecky můžeš vzít Z-POXY či UHU ty jsou v pohodě ,dost modelářů používá take Purex já jej však nepoužívám .

consair: Ceys bílé rychlé -jedním slovem blábol, mám tím lepené všechny konstrukční modely .....nebo to je "jeden kolega povídal"? Nicméně ať si každý lepí čím chce.
Ale zaručuju,že když slepíš dvě stejné věci Pattexem a to samé Ceys tak nepoznáš který je který.

blueangel: Já jsem spokojen s Patexem a UHU Ceys me zklamal jejich kvalitou epoxidů tak jej nekupuji jinak Patex stojí v Globusu 100kč za 250 g a leje samozřejmě na každém jaké lepidla používá , dříve byl Kanagon a Herkules a také to stačilo .

Další dotaz.

nějaké zahraniční diskusi jsem narazil na výraz "Aliphatic resin". Dotyčný tam říká, že používá pro lepení konstrukčních letadel jak CA, tak Aliphatic resin.

Hledal jsem co že to je a vypadá to, že snad disperzní lepidlo - něco jako Herkules, Pattex Wood express apod.
V jiné diskusi píší o White glue, Yellow glue apod.
Aliphatic (Yellow glue) je prý podobné jako PVA lepidlo (White glue), ale chemicky modifikované pro vyšší pevnost a vodovzdornost, mělo by mít nažloutlou barvu.

Nemáte v tom někdo jasno? Podle všeho to vypadá, že to Aliphatic neboli Yellow by mělo být o něco lepší. Prodává se u nás pod nějakým názvem?
Prý v USA se prodává jako "tesařské lepidlo", je tam zcela běžné a velice známé, např. pod značkou "TiteBond", "Elmer", "Elmer's wood glue" nebo "SIG-Bond" a vypadá to, že všichni Američani to upřednostňují pro lepení balsy, překližky a smrkových lišt. Mělo by to mít nažloutlou barvu. Také to používají pro potahování žehličkou. Natřít vrstvičku tenkou jako papír, nechat zaschnout (hodinu) a pak potah normálně přižehlovat žehličkou.

Čím vy lepíte konstrukční letadla? CA, epoxid, dispersní?
Které značky považujete za nejlepší?
Sám za sebe mohu doporučit epoxidy od BSA, např, QuikCure pětiminutové, to mám hodně oblíbené. Nebo Mid-Cure, to je 15 minutové a je určené zvláště pro lepení laminátů. Od BSA mám rád i jejich CA lepidla, např. Insta-Cure:
http://www.bsi-inc.com/hobby/hobby.html

czpredseda: Dodává to Astra pod značkou Deluxe materials. Mám vyzkoušené Super Phatic a je super - vodouředitelné a řídké jak vtreřiňák. Po zaschnutí čiré a pružné - na klasické konstrukce a i panty, nebo uhlíkové výztuhy do pěn.

kope: Já jsem doposud lepil všechno disperzí - Pattex Wood Expres a epoxid na pevnostní spoje. Epoxid používám nejraději "starý dobrý" CHS1200. U těch 5 a 30 min (a je jedno, jestli BSI nebo jiná značka) se mi snad nikdy nepovedlo, aby mi na 100% vytvrdnul-vždycky zůstane poněkud gumový, pružný, což u CHS1200 neznám. Asi dělám něco blbě. Ale teď jsem si koupil stavebnici od Balsa USA a tam v návodu píšou, že všechno se má lepit CA (řídký na běžné spoje, střední na pevnostní spoje, včetně mot. přepážky). Tak to možná zkusím (teda jen ten řídký, pro pevnostní spoje zůstanu u epoxidu). Použití CA určitě výrazně zrychlí stavbu.

Woita: Děkuji za užitečné příspěvky...
Ještě k těm CA: Mluvil jsem s p. Valentou (Valenta model), což je pro mě Pan Někdo přes modely, a on mi nezištně udělil spoustu rad ohledně konstrukce, lepení atd. Sem se hodí, abych utrousil jeho dvě rady, které se týkají lepení s CA:

1. Vlepování tlustých, např. překližkových destiček kolmo mezi jiné destičky (typicky motorová přepážka). Ta destička se udělá buď o něco menší, nebo s úkosem, tak aby tam šel nachmoucat uhlíkový roving. Ten roving se tam pěkně nastrká nožem, špendlíkem, hezky se učeše aby vyplnil tu mezeru. No a pak se to proleje řídkým CA, ono se ochotně vsákne do toho rovingu, pěkně to tam zreaguje a vytvoří pevný a pohledný částečně koutový spoj. Použil jsem to např. pro vlepení přepážky se servy do ocasu větroně L-213A:
Příloha:
roving_jako_koutovy_spoj.jpg
roving_jako_koutovy_spoj

2. Pro CA lepidla se prodává (myslím že říkal v Rakousku, teď nevím přesně kde, asi u Lindingera - ještě se pokusím přesněji vzpomenout) nějaký specielní písek - není to jako mikrobalony, je to přímo materiál určený pro CA. Ten se nasype do spoje (mezery) a zaleje řídkým CA. Dělá to prý ohromně pevné spoje, velice to doporučoval.
czpredseda: Tak to má taky Astra od Deluxe, jmenuje se to Rocket Powder. Tyhle lepidla a přípravky jsou drahý jak čert (britský ceny) ale moc pěkný, člověk toho aspoň dává jen akorát, takže ve výsledku to vyjde nastejno

3. Použití CA lepidla s jedlou sodou https://info.aronalpha.net/blog/how-strong-is-super-glue-baking-soda pro vytvoření pevnějšího a rychleji se vytvrzujícího  spoje.
  

fokker1: Mělo by to být tohle: http://tmely-silikony-lepidla.heureka.c ... GwodT0ECTQ . Za cenu podstatně nižší než u Astry.

walter2: Třída 3 je lepší ohledně odolnosti vlhkosti a vodě. Já preferuji: http://tmely-silikony-lepidla.heureka.c ... e/#section

Woita: Jak se poznají ty třídy? co znamenají?

jyrry: http://www.rivacommerce.com/images/EN204-205.pdf
tabulka č.1 na str. 7
oblíbil jsem si Rakoll Express D3 ...
pro zajímavost - tady je porovnání vlastností Rakoll D3 a TiteBond II Premium. Dá se z toho vyčíst třeba že násobná cena ještě nemusí znamenat násobně vyšší pevnost...

MPml: Tiše předpokládám, že slavný rocket powder :lol: bude Baking soda (česky Jedlá soda :lol: )
Mj, jedná soda pro kouty je trik starý minimálně 35 let - poprvé se objevil kdysi v návodech prvního CA pro modelařinu - http://www.jetglues.com/index.shtml


Amper: od jiste doby pouzivam dvojite lepeni - u balzy to delam tak ze slepim disperzi (Perfect G) a pak naboduju/proleju podle namahani jeste sekundakem. Kdyz se spoj snazim rozebrat (obcas se nezadari :-D ) tak je problem urvat i samotny vterinak. Pokud je jeste zatuhla disperze tak ma spoj vzdy lepsi pevnost nez okolni material (dreveny) takze to fakt neresim.

fokker1: D3 je vodovzdorný, D2 zase rychleji schne. 2-3 hodiny na manipulační pevnost bych asi nevydržel. 10-15 minut je akorát na připravení dalších dílů. Jinak kombinaci na větší plochy disperzi, na hrany vteřiňák používám taky. Vteřiňák drží a disperze v klidu schne.

Snad by ten "pisek" mohl byt toto:
https://www.lindinger.at/at/mehr/werkst ... -0-2mm-1kg
(mleta GFK vlakna na delku 0,2 mm)

Woita: Nevím, spíš to asi nebude ono. Tohle je určené pro epoxyd, polyester a podobné pryskyřice. Ani vzhled to zřejmě nebude mít jako písek. Já si tenkrát z toho rozhovoru s p. Valentou dělal poznámky, zkusím je pak doma najít. Myslím že tam padnul i název toho "písku".

Koukám k tomu Lindingerovi, našel jsem zde "Aliphatic resin", půlkilovka za 11.99€:
https://www.lindinger.at/en/more/adhesi ... resin-500g

já používám toto: http://zbozi.gzbozi.cz/Plnidlo_pro_vter ... 20432.html
prodává to HVP Model, je tam napsáno skleněné kuličky, dotěď jsem to měl za jemný křemičitý písek........

Woita: Tak to jsou klasické mikrobalony. Ty jsou vynikající do epoxidu. Do těch CA lepidel to má být asi něco chemického, co s CA reaguje (asi na bázi té sody???)
Edit: o jeden příspěvek níže to uvádím na opranvou míru. Zjistil jsem jak to je...

Beep: Používám léta toto od Graupnera
http://www.houska-modelar.cz/shop/produ ... ts_id=6013
Krásně se s tím dělají koutové spoje za pomoci CA
a tady máš odpověd na Aliphatic resin, u nás to kdysi prodával PanAir, mám jedno doma a lepí to dobře. http://www.ebay.fr/itm/Great-Planes-PRO ... 1155743336

Woita: Beep: To plnidlo - máš aktuálně nějaké u sebe? Není tam napsané nějaké složení nebo tak něco?

To Aliphatic lepidlo, to už jsem našel leckde, i tady padly už nějaké konkrétní odkazy. V tom asi už mám jasno, je to nějaký "lepší Herkules", laicky řešeno. Podle všech ohlasů je to na lepení konmstrukčních velice fajn.

A NAŠEL JSEM TY POZNÁMKY OD VALENTY: Takže ten písek do vteřiňáku byl od Lindingera, a jmenuje se to O-bond. Akorát kdoví jak se to píše, protože u Lindingera to podle tohoto názvu nenejde nic :( Ten název "O-bond" mám jenom z telefonického rozhovoru.. A podle těch poznámek nevím jestli p. Valenta mluvil jen o "písku do vteřiňáku" a ten O-bond nebyl jen nějaký urychlovač. Každopádně od Lindingera to bylo. Mám ty poznámky bohužel jen načmárané v průběhu rozhovoru...

EDIT: Tak Michal Matějka na to přeci jenom kápnul. Zavolal jsem k Valentům a s p. Valentou jsem se o tom znovu pobavil. U toho Lindingera se to jmenuje Aerobond a jsou to opravdu SKLENĚNÉ KULIČKY. Akorát že ne foukané jako mikrobalony, ale tlustostěnné a tvrdé a velice maličké, takže to připomíná jemňoučký písek - přesně jak psal M.Matějka.

czpredseda: Koukal jsem na ten roket powder od deluxe materials a je to jakoby takový jemný křemičitý písek - naprosto odlišné od mikrobalonů. Na pálení žáhy mi to nefunguje, takže jedlá soda to rozhodně není.