úterý 17. července 2007

Odlévání lukopren X dentacryl

pad: Jak jsem tady před asi týdnem zjišťoval rozumy ohledně odlévání o víkendu došlo na praxi. Zhotovit lukoprenovou formu nebyl až tak problém, povedla se na druhý pokus protože při namíchání první várky lukoprenu jsem netušil, že lití lukoprenu do formičky bude možné jen krátkou chvíli po namíchání, pak už je konzistence směsi taková, že teče hodně špatně a vzniká tak hodně vzduchových bublin které nejsou schopné uniknout.
Možná zajímavý a nezvyklý postup jsem zvolil při upevňování předlohy tak aby ji lukopren nenadzvihnul (odléval jsem placaté figurky ze dřeva). Na rámeček zhotovený z balzových lišt jsem z jedné strany napnul obyč. širokou průhlednou izolepu (lepidlo směrem do formy). Na izolepu jsem pak nalepilfigurky, držely tak po celé ploše.
Figurky jsem následně odléval z dentacrylu. Vypadá to, že dentacryl si s lukoprenem moc nerozumí protože forma se hodně roztahovala - zřejmě působením rozpouštědla (jedné složky směsi). Vytvoření bezvadného odlitku se mi prakticky nepodařilo resp. byla vysoká zmetkovost protože po nalití dentacrylu do formy i přes to, že jsem podle mě eliminoval vytvoření vzduchových bublin při lití stejně se uprostřed odlitku vytvořila díra. Laboroval jsem s různou konzistencí směsi. Nejdříve jsem formu s nalitou směsí zakryl sklem, ale vznikající bubliny se většinou rozmístily tak, že odlitek byl nepoužitelný. Když jsem sklem nezakrýval vznikaly díry přesně uprostřed odlitku. Nakonec jsem nalil podstatně více dentacrylu, nechal trochu zavadnout a až poté přitlačil sklo. Z odlitku sice bylo nutno odbrousit dost hmoty která přesahovala, ale výsledek byl asi nejlepší.

huhu: silikonová forma?
ad "Napadlo mě k odlití několika drobounkých dílů z Dentacrylu udělat formu ze silikonového tmelu. ... protože forma se hodně roztahovala" - proarmoval's tu formu? Já si předem naohýbám dráty a pak je zaleju do lukoprenu aby se zpevnil.
Nejsem technolog , ale mám osobní zkušenost s dentacrylem . Míchat se musí obezřetně , jak se vmíchají bubliny , tak se jich těžko zbavíš (možná tou evakuací , ale nemám vyzkoušeno) Nesmí se dávat víc kapalné složky , než je předepsáno (to míchání je pruda), jinak se vždycky udělá díra . Pro zmenšení díry jsem formu překryl celofánem , ale moje odlitky nebyly tak velké . To jsou moje postřehy. Možná by se měla forma zavřít , udělat vtoky a větrání , ty pak odříznout a zaleštit . Ty díry se udělají ve vtoku a bude.

Pes: Axson prodává "vodu" pod jménem Translux D150. Je to velice řídký absolutně čirý epoxid s dlouhatánskou dobou zpracovatelnosti a co je důležitý, je samoodvzdušňující se (tedy tak řídký, že bubliny utečou na povrch a tam popraskají). Dá se toho odlít až 10 litrů najednou (bez exotermie), má to UV filtr. Tuhne to dle objemu od 24-72 hodin. Dá se urychlovat předehřátím složek nabo dohřátím po odlití. Mísící poměr je 100/100 s povolenou chybou (objemově - tedy žádný vážení - jak se trefíte). Prodává se to po (1+1) litru za patnáct stovek bez daně. Dá se pigmentovat, lít po vrstvách atd... Vlnky jsem nezkoušel. Normálně se do toho zalívaj kytky a brouci, pro reklamu kostky ledu, krápníky, flašky - no prostě spousta blbostí. Jenom upozorňuju, že na louži 3x2cm je to nesmysl používat (tam mázněte Chs 1200 a je klid). Rybník, přístav - to ano. Pokusně jsem do toho zalil Papu od Samka 1/700 - asi 0,4 litru

RCmodely: Tak tomu nerozumím, odléval jsem do lukoprénu běžně třeba hlavičky a celé piloty. Nikdy jsem neměl problém. Poradím ti, jak pilota udělat lehkého i z dentacrylu. Nalej dentakryl do formy, stačí menší množství, formu různě nakláněj, aby ji po stěnách pokryl. Zbytek nech odkapat a jeto! Na stěně se ti usadí malá vrstva, která vytvrdne rychle a asi nemá možnost formu poškodit. Upozorňuji že tyto formy, co jsem používal měly stěnu tlustou několik mm. Byla to taková ,,šprcka" zesílená obinadlem zalitá v sádrovém skeletu,