pátek 13. července 2007

Lepení pastorku na hřídel motoru lepidlem Loctite

všechny anaeroby se vytvrzují bez vzduchu (v mezeře),katalytickým účinkem kovu. Ten je rozdílný, nejostřejší je u mědi (mosaz), nižší u ocelí, dural (a jiné Al. slitiny) spíš škodí, musí se použít katalyzátor nebo jiný typ tmelu..
Pevnost spoje závisí na:
vůli - je-li malá, je též malá, protože lepidlo má vyšší vnitřní pnutí.
-je-li velká, do určitého rozměru (cca 0,1-0,15mm) se pevnost naopak zlepšuje (nižší pnutí), ale je třeba dát pozor na vytvrzovací dobu.
Oficiální deklarovaná doba pro maximální (tj. "již se nezvyšující pevnost" se bere 24hod.
-čistotě materiálu
Podle našich zkušeností, ale několik hodin (třeba 5) bohatě stačí.
Při vlastních výzkumech to ale stejně nedodržujeme (není trpělivost), a většinou to probíhá v režimu 30 minut, 15 minut temperace 60°C.
Nejvyšší výkony, které jsme používali, byl průměr 4 (hřídel), cca 35 000 ot/min, 10ti článek, přes 40A.
Nic se neutrhávalo.
Podle mě je problém v špatném očišťení již utrhlých dílů.
To se nám samozřejmě nestává, protože si vezmeme nový pastorek ze skladu (opět deformace daná vlastní výrobou).
Pokud se totiž díly mechanicky (na hřídel brusný papír třeba 150) perfektně neočistí, tak je pevnost díky zbytkům lepidla (tmelu) zanedbatelná.
Aceton jako čistidlo je extrazáludný, protože methylmetakrylátovou matrici tmelu nerozpouští, ale rozpouští zelený pigment.
Takže po umytí "zeleného lepidla" vznikne transparentní (zpolymerizovaný methylmethakrylát je vlastně PMMA tj. průhledné plexisklo) vrstva, která není vidět.
V díře je to navíc špatně vidět.
Je-li znečištěný pouze jeden povrch, tak na rozdíl od běžného lepidla, nedrží ani druhá strana...!
Pokud jsme někdy něco lepili znova, tak pro nás je nejjednodušší díru znova prostružit ("natáhnout" tvrdokovem starý výstružník o třeba 0,01mm), aby byla jistota čistého povrchu.
Další možnost je upnout pastorek do "něčeho točícího se" - soustruh, vrtačka a malým "šábrem" díru vyčistit až na mosaz.
Převrtání bude problém, protože vrták pr.2 má průměr okolo 1,995-1,980,
2,05 není běžný, 2,1 je velký.
Prostě mechanicky vyčistit oba díly.
Je-li to skutečně čistý kov, a nešahá-li se na to rukama, není nutné další odmašťování.
Je-li člověk šmudla a není-li si jistý, lze to omýt ještě v čistém nitroředidle (třeba).
Napatlat tmelem (oba díly), nasunout, několika rychlými axiálními pohyby rozetřít, a nepohybovat s tím. Šoupací doba cca 2-3 sec.
Nechat ležet v klidu.
Pak to nemůže upadnout.