čtvrtek 19. července 2007

Airbrush, povrchovka

koutis: Pánové chtěl jsem se zeptat jsem ve fázi tvorby povchové úpravy a povrchovku chci tvořit airbrush pistolí. z jakého mat mám udělat šablony? Obyčejný papír nedokážu na mat. přitisknout pořádně a tak mám kaňky i mimo vzor. Myslíte, že kdybych udělal šablonu z sololitu že to bude leší?(vyřezal bych ji přímo do šablony na křídla) Kde bych mohl sehnat nějaké návrhy na povrcovku kromě http://www.mimei.jp

Felda: Sololit tedy nevím, záleží ale samozřejmě na tom jak je model velký. Já na zakrytí ploch které nechci stříkat používám papír na kreji olepený karosářskou krycí lepící páskou, to je taková ta papírová s pomerančovou strukturou povrchu, co se prodává v různých šířkách v papírnictví. Je to taková isonelepa (pamětníci vzpomenou ) která drží dost na to aby se šablona neodfoukla a málo na to, aby se při jejím sundávání odtrhla spodní vrstva barvy.

Amerlock: Mě kdysi pan Poduška z FSK ukazoval jak dělá povrchovku na ty jeho maketky a jako šablonu používal mokrý papír.Papír se díky vlhkosti krásně přilepí na povrch a po nastříknutí se v pohodě odlepí.Samozřejmě je třeba si moc nenamočit plochu která se stříká.Vždycky si ten papír pěkně vzduchem přihladil(v té době používal ruskou Aerografku přes kterou proudí stále vzduch),nastříkal,odlepil a zahodil.... Zíral jsem jak to bylo rychlé.... Ovšem jak to dělá teď to netuším....

Felda: Etapu mokrého průklepáku jsem taky prožil a rychle ji opustil. Proud vzduchu z pistolky okraje mokré šablony velmi rychle vysuší a jako na potvoru v tom nejnevhodnějším okamžiku, kdy už je nástřik takřka hotov, šablona proudem vzduchu uletí a máš krytou část zastříkanou . Další nevýhodou jsou kapky vody které stékají ze šablony na stříkaný povrch (po utření po nich zbydou nenastříkané fleky) a nakonec to nejhorší - mokrý papír nedrží tvar (např. vyříznutá kružnice se zdeformuje na šišoid) a hlavně se změní délka, mokrý papír se natáhne (mrzuté při stříkání znaků a prvků s požadovanými rozměry.

Prostě samé mínusy, nebrat. ostatně ani Zdeněk Poduška to tak dnes už nedělá

huhu: Pokud je pistole dobrá , pustíš si napřed vzduch , přitlačíš šablonu a pak barvu .
Používám papír , nebo různé folie z obalů .
Stříkám vždy vodorovně na svisle upevněný podklad . Důvody :
1) stříkám kolmo na barvený povrch ( pokud používám šablonu )
2) nevyteče mi barva z nádobky

Pro začátečníky doporučuju kopit někerou sadu šablon od Conrada . I kdyby jste měli nastříkat kus papíru , nebo sádroše . Je to výborná tréningová pomůcka s návodem jak na to