pondělí 23. července 2007

Přilepení kabiny k modelu

hard: Páni čím prilepiť na laminátový trup plexi alebo lexan na kabínu? 

currahee: Čirý sanitární silikon. Nebo speciálně na kabinky Isarplast L 530, ale tím silikonem to jde super 

Svaťa: čirou, oboustranou lepící páskou 

JIO: Raška lepí kabinky Butacelem. ... a na to druhé s podobným názvem si nemohu momentálně vzpomenout. Purocel??? 

ZD: PUROCEL - univerzální rozpouštědlové lepidlo na korek, papír, kůži... BUTACEL - kontaktní lepidlo na gumu a podobné věci. 

JIO: PUROCEL i BUTACEL jsou bezbarvé a nedělají závoj. Tuším, že právě BUTACEL byl uveden jako vhodnější, když ale dojde, tak říkal, že používá i PUROCEL. Ptal jsem se ho na to na loňském JMM. Doufám, že jsem to nepoplet. 

M: Je spousta lidí i firem, kteří staví letadla tzv. na klíč.
A všichni se shodují (a já jsem to na třech letadlech vyzkoušel), že kabina z PSH, Lexanu, Vivaku apod se lepí CA lepidlem, ale za použití aktivátoru. A aktivátor použít, tak jak se má a ne jak ho 95% modelářů používá.
To znamená nastříkat kabinu zevnitř, nechat cca 10-15 minut odvětrat, nanést lepidlo na trup a sesadit. Drží ihned a hlavně se neudělají bílé fleky. 
Jediná drobná nevýhoda této metody je, že se musíš trefit napoprvé, nejde s tím už hýbat. 

Hanz: Odvětrat aktivátor 10-15 minut? Není to moc dlouho? Nebo to má být 10-15 vreřin? 

M: Ne, je to 10-15 minut. 

dudaj: Přesně tak, není s tím žádný problém.
Jen doplním, já napřed sesadím kabinu s trupem, zajistím místně lepenkou a řídkým vteřiňákem boduji po kapičkách 0,8 mm drátkem, který do vteřiňáku namáčím. Je na vše spousta času a žádný stres.

Hanz: Tomu nerozumím, tím by aktivátor i vteřinové lepidlo ztrácelo smysl využití.... Můžeš prosím napsat o duvodu a zpusobu použití aktivátoru na různé materiály něco víc? 

M: Ale kdepak, aktivátor na tom materiálu ulpí. On nevyprchá, aby ses ho zbavil, tak bys ho musel umýt. A právě za těch 10 - 15 minut ho tam je tak akorát, aby to nedělalo bílé okraje, aby se nesráželo, aby to nedělalo fleky a td. A přitom to zatvrdne okamžitě. 

Marian_R: Tebe nerobí aktivátor na čírom plaste matné fľaky??? 

fokker: Záleží na materiálu - aktivátor leptá PS ale třeba i nitrolak. Na kabinách není problém bílý poprašek ze vteřiňáku odstranit benzínem, lihem at., pokud není uzavřená a dá se tam dostat. 

M: V roce 1995 jsem byl na nějakém školení u firmy Henkel, nějaká divize Technologies, nebo jak se to jmenovalo. V té době jsme dělali řádově stovkové serie repasí aku do NTB, kde bylo potřeba ty plasty rozříznout a následně zase slepit. Konzultoval jsem to s nějakým odborníkem, který vozil lepidla Loctite do Chirany a ten mi tam to školení zařídil. Ten školitel se málem za břicho popadal, když jsem mu řekl, ja používáme aktivátor. Od nich mám tuto metodu. Takto jsme potom slepili mnoho set zdánlivě nelepitelných plastových obalů. Nastříkat, nechat odvětrata pak teprve lepit.

Lubosh: Jak na výpary na plexi nevím, ale na bílé stopy po CA mi funguje otřít je hadříkem namočeným v technickém benzinu (trochu).
Čistím tak PLA, kdy po lepení občas bílé stopy kolem spoje jsou.

Celeron: Na kabinky jsou jiný lepidla, já používám UhuPor, drží dobře, nečoudí, nežere polyš a dá se rozlepit, je takovej stále gumovej. Ale existují i CA třeba BSI Styro Super Gold. Dováží ho třeba Hořejší. Je trochu dražší, pomaleji tvrdne, nedělá s urychlovačem "karfiól" a nečoudí.