čtvrtek 7. února 2019

potah klenutého profilu (např. Vliesem)

semo: Potahuju křídla na Saper 13, Vliesem. Narazil jsem ale na jednu nepříjemnost, se kterou jsem doposud neměl zkušenost: klenutý profil. Potáhl jsem to pěkně, vyšponoval teplem, vlies držel přilakovaný k žebrům. Prostě krása. Ale po nalakování se samozřejmě odloupnul a místama se z klenutého profilu stal profil již méně klenutý

Postižené místo jsem tak trochu "opravil" propícháním potahu špendlíkama a přibodováním vteřiňákem k žebrům. Neni to ono.

pert: Jen dotaz, měl jsi před potahováním tu kostru křídla alespoň 2x nalakovanou? Abych se vyvaroval tomu co se stalo tobě, kostru křídla je dobré min. 2x lehce nalakovat naředěným lakem a po každé vrstvě lehce přebrousit smirkem 400-600. A taky pomáhá naředěným lepidlem kanagom nejdříve přilakovat právě ta místa kde je klenutý profil. Já tedy pro jistotu ten vlies lepím po celém obvodu právě z toho důvodu aby se to při lakování někde nehnulo.

PeZet: Podobné je to u profilu na Liona. Tam jsem postupoval tak, že jsem nejdříve kostru nalakoval 2x zaponem (vždy pak jemně přebrousil). Následovalo natření styčných ploch lepícím lakem. Ten jsem nechal uschnout. Po ustavení Vliesu na kostru jsem jej přilakovával čistým acetonem tuhým štětcem, kdy jsem Vlies přitlačoval ke kostře. Po zaschnutí jsem vypnul potah féne, 2x ještě lakoval vypínacím lakem a 2x vrchnim lesklým. Takto se mi nikde v klenutí profilu potah neutrhnul.Co s tím teď ve tvém případě? Zkusil bych pře-lepit řidším lepícím lakem aspoň 2 krát.

Další možnost je, že pokud potah drží, tak bych místo intro laku zvolil vodou ředitelý lak (lak na schody atd.) Ten lepící lak nenaruší, ale možná má větší hmotnost.

semo: Jo, kostra byla nalakovaná a pak jsem vlies přilepil silně zředěným lakem jen v místech, kde to bylo nutné (náběžka, odtokovka, žebra zespodu). Pak vypnutí teplem a bylo to. Potažený to je pěkně. Ale právě až při finálním lakování se to v klenutí někde odlouplo. To se týká jen jednoho segmentu křídla ze 4. Ostatní zatim nalakovaný nejsou. Chtělo to holt podlepit. Teď už tam ale lepidlo nedostanu. Jak jsem psal, oprava vteřiňákem, přitlačováním a acetonem nějak proběhla. Je to trochu upatlaný, ale snad použitelný.

veka1: Nevidim v tom zadny problem. Stavajici potah lze odlepit pomoci stetce a acetonu ( postupne, neni nutny zabal) . Nasledne vylakovanou kostru lehce prebrousit . Klenute useky profilu natrit disperzi ( balsalokem) a nechat zavadnout .
Pote nasponovat ( pomoci lepici pasky, atd) kusisko Vliesu na spodek kridla a spickou zehlicky prizehlit potah k zebrum. Pokracovat klasicky prilakovanim obvodu a hornih potahu jiz bez uziti disperze.

S problemem jsem se setkal a musel ho resit pred lety, pri potahovani kridla a VOP modelu Eagle. Ten ma navic zebra z preklizky 1mm tl. tj stycna plocha mezi zebrem a potahovym materialem je minimalni .
Pri prubeznem lakovani, pouze acetonem prilepeneho potahu se spoj zacal uvolnovat a potah se misty nasponoval mezi nosniky, aniz by kopiroval obvod zeber. Oprava lepicim lakem moc vabne nevypada , ale jiz temer 10let drzi celkem v pohode.


nosne plochy eagle _ 001


nosne plochy eagle _ 002


nosne plochy eagle _ 003

Z uvedeneho vychazi , ze u hodne klenutych profilu s mimimalni stycnou plochou je pro prilepeni rpotahu rozumne pouzit lepidlo , ktere naredeny nitrolak nerozleptava.

Pozn. u balsovych zeber tlustych 2mm nebo vic ( paskovana zebra) takovy problem nevznikl. Potah prilepeny na vylakovnou kostru acetonem bezproblemove drzi a dalsi lakovani spoj nenarusuje. viz napr :

https://veka1.rajce.idnes.cz/Vosa_2015- ... e_kridlo./

Joker: Zdravím, potahoval jsem klenuté křídlo na Playboye. Nejdříve potahovat spodek, který je klenutý, aby se dal v případě potřeby opravit. Jinak alespoň 2 x nalakovat kostru acetonovým lakem. Potom přiložit papír a přilakovat v místě žeber alespoň 3x. Nechat uschnout a vypnout teplem. Potom první lakování mezi provádět mezi žebry. A nakonec lakovat celé křídlo.

veka1: to je standartni postup.... ale skus to na preklizkovych zebrech 1mm tlustych ,pricemz je potah jen prilakovany.

Po kazdem lakovani celeho kridla ( ne pri lepeni) dochazi k naleptani vrstvicky laku mezi zebrem a potahem. Je jen otazkou casu, co nastane drive, zda uschnuti laku , nebo sponung potahu. Podle toho pak vypada i vysledek cca po hodine od polozeni posledni vrstvy laku.

Pozn. : u balsovych zeber 2mm tlustych se zadne odlepovani nedeje a tance s bubny se nastesti nekonaji.

rbiciste: Omlouvám se za dotaz trochu mimo téma na pana Kapuscinského.Koukal jsem na galerii Vosy a nevím, co se děje zde:
https://www.rajce.net/f984322345
S úspěchem používám metodu kostra a nitrolak + vlies a aceton.
Díky za objasnění,

veka1: . bezny standartni postup lakovani sitovych a poreznich matrosu,kdyz nechceme lakovat polosuchym stetcem a chceme zabranit velkemu prusaku laku potahem .... tak se lakoval napr. monofil.
Kousek potahoveho papiru prilepim na spejli, na nej leju, nebo stetcem nanasim lak a roztiram.

Stetec vsak neprichazi do kontaktu s lakovanym povrchem primo, nybrz pres ten technologicky praporek , ktery plynule, za staleho doplnovani laku tahnu po povrchu.Lak zatahuje diry v potahu, ale neprosakuje skrz, coz mne tesi.

kuta33: Už jsem si to dříve taky prohlížel, nejedná se o lepení potahu, ale jeho celoplošné lakování (vliesu). Lakuje se štětcem přes vrstvu vliesu, kterou tahá po potahu, aby se lak přes potah zbytečně nepropíjel a netvořil z vnitřní strany kapky.Je o tom zmínka v pracovním postupu, ale kde jsem ho našel už opravdu nevím, přes nějaký odkaz tady na fóru.
Veka 1 mě předběhl
Vždyť je to taky jeho postup.

Joker: ještě by pomohlo hrany žeber přejet řídkým kanagomem, nechat uschnout a pak potahovat. Používám obyčejný lak z drogerie nitro lesklý. Žádný napínací. Vliesu dostačuje napnutí teplem.

Olin: Zdravím, jestli máš dostatek papíru, tak bych jej sundal, pokud to nemáš ještě lakovaný. Určitě se to vyplatí. Sapera 13 jsem potahoval cca před dvěma týdny.
Nic jsem nelakoval. Kostru jsem natřel pouze Herkulesem trochu ředěným vodou. Napřed žebra a pak zbytek. Po natření a přiložení potahu, žebra přejedu žehličkou a drží to jako přibitý. Po přilepení celého potahu můžeš bez obav vypínat a lakovat

DAF: To je právě ono. Při použití lepidla na jedné bázi a laků na jiné, téměř stoprocentně zajistí, že potah bude držet. Při použití nitrolaku na přilepení, resp lepidla na téže bázi, a následné lakování opět nitrolakem, může způsobit to oddělení. Jak už bylo popsáno, čerstvý lak, a napětí vzniklé při schnutí, může narušit spoj. Jak psal i veka1, úzká žebra = malá styčná plocha = stačí malá síla na odtržení, navíc ve spojení s narušením spoje přidaným ředidlem (ve vypínacím laku). Mimochodem, Olin psal o Herkulesu, jiní (i já) třeba o Balsalocu. Zjistil jsem, že po nalakování nitrolakem, kdy mi třeba zcela nechytne hrana, je možné to lehce přežehlit a chytne se to také.

horejsi: Vecny problem.S papirem jsem to vyresil: nastrikat vodou, papir povoli a jeste do te vody prelakovat na zebrech. Nitro uschne driv, nez voda papir znovu vypne. Nater laku bude bily, ale po dalsi vrstve laku bila zmizi.

Vlies - nekolikrat nalakovat zebra pred potazenim. Napoprve lakovat jen napolo. Po potazeni je to ovsem knizeci rada.
Nejlepsi by asi bylo sehnat spoustu zavazicek, polozit na potah tak aby si lehnul na zebra a prolakovat lakem.

Osobne by mne to asi tak stvalo, ze bych kridlo potahl znovu ...

milos.m: Jsou dva postupy: Přilakovat, nebo přižehlit za pomoci Balsalocu, nebo , v současné době pomoci Cover Gripu (náhrada Balsalocu) Osobně preferuji přižehlit modelářskou žehličkou na kostru natřenou Balsalocem . Pracujeme naprosto stejně , jako bychom potahovali nažehlovací fólii. Oblouky potahujeme tak, že Vlies nahřejeme a do oblouku přižehlíme.Práce je tak jednoduchá, že na potahu nebudeme mít ani náznak nějaké drobné vrásky. To se může povést jen v případě mimořádné nešikovnosti. Na nalakovaný potah pak můžeme Přilakovat jakoukoliv "dekoraci" z barevného Modelspanu, nebo Vliesu obarveného malířskými tónovacími barvami. U velkých modelů můžeme provést po nalakování první vrstvy Vliesu přižehlení, za pomoci Balsalocu, nebo přilakování druhé, do kříže položené vrstvy. Každý postupuje tak, jak je zvyklý , tj. Balsaloc, nebo přilakování. Druhou vrstvu děláme obvykle z obarveného vliesu.