sobota 8. prosince 2018

Umístění regulátorů u dvou- či vícemotoráku

Karel190E: Mám takový dotaz. Stavím P-38 Lightning z EPP na dva stříďáčky a mám dilema. Je lepší umístit regulátory k motorům, nebo oba spolu do trupu? Když budou v motorových gondolách, budou krátké vodiče k motorům a regulátory budou lépe chlazeny společným vstupem vzduchu do gondol, ale budu muset táhnout do křídel silové vodiče od baterky i servokabely a regulátory se pod motory vejdou jen tak tak. Když budou regulátory společně uprostřed v trupu, vejdou se v pohodě, ale budou dost dlouhé 3 vodiče od nich k motorům, což nevím jestli je dobře. Které řešení je správné?

jyrry: Měl jsem (a část ještě mám) dvoumotoráků možná i přes 20 kousků, od 480mm po 2 metry.Jen ve třech případech (1100mm, 1310mmm a 2086mm) jsem měl regly i akumulátory hned za motory.
Jinak byly akumulátory v trupu a regly u motorů (největší 1600mm a teď nové Mosquito 80" to vlastně má také). Nepozoroval jsem nějaké problémy.

dudaj: Preferuji neprodlužovat kabely k baterce. K motoru jsem problém neměl. Záleží, jak máš nadimenzovaný regly a jejich zatížení při letu . Pokud je potřebuješ chladit, můžeš do dlouhého kabelu k baterce vřadit kondiky , abys regl neodpálil . Je to hodně individuální. Někdo nemá problém a někdo takhle regl odpálil .

Yeah: Mám na twinstaru regly hnedka za motory, prodloužil jsem vedení k baterce, měl jsem to i na jeho předchůdci, než jsem s ním bacil, funguje to naprosto skvěle...důvod je, že do křídel vedu jen + a - a ne 3 dráty od reglu k motoru...žádný rušení a ni nic podobnýho se nekoná - je fakt, že to má směšnou spotřebu...

jyrry: Ono jde o indukčnost přívodů od baterky k reglu. U proudů jednotek Ampérů bych to nepitval, při desítkách Ampérů by se mohlo stát že kondíky na reglu budou namáhané více než je jim libo, proto se posilují těmi přídavnými "po cestě"; některé firmy to mají i v návodu (kam a kolik uF).Nejen z tohoto hlediska je optimální regl kousek za motorem a baterky hned u toho a má to i příznivý vliv na let - hmoty baterek dál od osy to zklidní. Namáhání hmotností baterek na podvozek jde přímo, ne přes křídlo z trupu do gondoly. Ne všude to ale takhle jde udělat. Měl jsem to jen v P-61, P-38, velkém F7F a B-25, co tak namátkou vzpomenu.