čtvrtek 28. června 2018

Co škodí Li-Pol akumulátorům

nin: Asi po roce provozu (cca 30 nabíjení) se mi přifoukly Li-Po akumulátory.Co to znamená?Dělám něco špatně nebo je to běžné?Jinak žádné jiné změny jsem nepozoroval.Nemůže to být nebezpečné?

Libor:
- bývá to tím, že se baterka skladuje dlouho plně nabitá
- bývá to tím, že se baterka při létání vybije příliš hluboko
- bývá to tím, že baterka je zatěžovaná příliš velkými proudy

sky59: ten bod 1 sa mi uplne nezda aj ked som to uz pocul viackrat

Libor: Kdyby to tak nebylo, nenamáhali by se výrobci nabíječů s režimem storage. Pro mě to byla příčina nafukování č.1. Od doby, kdy baterky odložené na více jak týden nabíjím na skladovací (storage) napětí, se mi baterky nenafukují. Kamarádi udělali podobnou zkušenost.

nin: občas to jede na plný výkon(např.20sek) 

Libor: Pokud je to na baterky moc velký proud, stačí k jejich odrovnání i kratší doba. To ale asi chce ten proud změřit, plný výkon nemusí znamenat proud likvidující baterku.

ddano007: A ešte to môže byť dané blbou sériou bateriek, prípadne tým, že nabíjačka baterky prebíja...



1. Nedodrzeni technologicke kazne pri vyrobe (vysoka vlhkost vzduchu).
2. Uspora na materialech. Lithium a mangan nejsou tak drahe, problem je cena kobaltu. Nejmene polovina kobaltu se tezi v Kongu, v dolech pracuji mimochodem deti. Levne baterky setri na materialu. Muze se ovsem stat, ze na "levne" baterce je "draha" nalepka, protoze treba zrovna jinou nemeli.
3. Max. teplota pri vybijeni by nemela presahnout cca 50C
4. Baterky se nesmi prebijet (na vyssi napeti, pripojene na nabijeci mohou byt libovolne dlouho). Mimo degradace hrozi vybuch !!!
4. Dlouhodobe skladovani bateriek idealne ve skladovacim stavu. Neberu to tak vazne, ale neskladuji ani plne vybite ani plne nabite.
5. Uz jsem mel v rukou nebo videl spousty hodne nafouklych baterek, zadna neexplodovala. Je to do velke miry kosmeticka vada. Hlavni parametr je velikost vnitrnihi odporu.


pidrman: A jaké tedy brát baterie ?

dudaj: Dynogy, Revoletrix, Dualsky, Gensace -ale spíš Tattu, Acehe, Turnigy Graphene - jsou ale těžší .
Našlo by se určitě mnohem víc .

Jindra_S: No přece jedině značku XY ta je nejlepší. :-)

A vážně - na tuhle otázku nelze odpovědět - zkušenosti se s jednotlivými bateriemi celkem liší a někdy je to 50/50. Stačí si přečíst vlákno třeba o nanotech bateriích - někomu se nafoukly po pár startech, někdo na ně nedá dopustit. Už jsem psal, v poslední době spokojeně lítám s GensAcy, ale už tady někdo uváděl, že tyhle taky nikdy více.

Zkusil bych se na to dívat jako na nekončící proces zkoušení a učení:
- zkouším bateriím dát nejlepší podmínky, které mohu a jsem ochoten poskytnout (Prostor v modelu pro chlazení, vybíjení na stoage mód, nastavení cut-offu raději na vyšší napětí, balancování při každém nabíjení, ponechání 20 procent kapacity, instalace s 2násobnou rezervou udaných C apod.).
- Při nabíjení, přenosu apod. dodržuji bezpečné zásady - například jsem se naučil zakrývat čepičkami kontakty při přenosu mezi autem a letadlem
- Pozoruji baterii při provozu - pokud po létání je baterie žhavá, asi není dobré jí takto dále používat a raději pořídím jinou, silnější nebo změním podmínky
- No a pak mohu zkoušet značku za značkou, kde mi peněženka dovolí - pokud je v recenzích na HK nějaká baterie odsuzována, neobjednával bych. Na rcalbu lidé občas udávají s čím létají pro daný model, popřípadě lze položit dotaz

I výše uvedené nezaručí, že baterie bude sloužit desítky let, pouze se snaží mitigovat rizika jak jen to jde. A i když některé popsané postupy výše zní jako obstrukce, v praxi to tak zlé doržovat není)